Page 360 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 360
o morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2
Vincent v Capverdskih in Funchal na Azorskih otokih. Prav tako
spada sem luka Smirne v Turčiji.
To so bili po njegovem tipični primeri, kako se luke ne bi smelo gra-
diti. Poudarjam »po njegovem«, ker so bile nekatere manj važne od ome-
njenih luk kot npr. Jamestown, St. Vincent in Funchal za lokalni promet
popolnoma na mestu, večji parniki pa so tam zelo redko pristajali. V dru-
gi skupini naj omenim Port Said in Suez, ki spadata v sklop Sueškega ka-
nala kot celote. Za kanal pa ima Dolenc silno spoštovanje. Tu ni fotogra-
firal samo luk, temveč vse najvažnejše dele tega velikanskega spomenika
človeškemu delu do velike in komplicirane naprave za čiščenje. Gotovo pa
je, da je med vsemi lukami, ki jih je obiskala Saida, najbolj cenil avstralske
luke Albany, Melbourne in Sydney, tasmansko luko Hobarth, največjo ar-
gentinsko luko Buenos Aires s svojim skoraj nedojemljivim vrvežem in že
tedaj odlično tehniko. Nedvomno pa mu je bila najbolj pri srcu majhna, a
dobro urejena luka Punta Delganda na otoku St. Miguel na Azorih. Med
ladjedelnicami in doki, ki jih je videl, je zapustil nanj dober vtis odlično
in varno grajen dok v Aucklandu v Novi Zelandiji. Ko ga je fotografiral, se
je prav posebno potrudil, da bi prikazal njegovo praktičnost, urejenost in
sodobnost.
Večji del posnetkov te skupine je posvečen mestom, ki jih je obiskal.
Dolenc se je trudil, da bi v svojo kamero ujel čim lepše in čim popolnej-
še panorame. V večini primerov je ure in ure iskal pripravno točko, da bi
dobil tipično panoramo mesta, kakor na primer v primeru mesta Albany
v Avstraliji, Hobarth v Tasmaniji, Jamestown na Sv. Heleni, Wellington,
Punta Delgada, Tanger in Gibraltar. Kdaj pa kdaj se je poskusil tudi s kom-
binirano panoramo, tako da je slikal razna mesta po segmentih in jih raz-
vite sestavil v zložljive panorame večjih dimenzij. Po delno posrečenem
primeru Port Saida na štirih ploščah, se mu je posrečil najprej Steamer
Point na dveh ploščah. Potem je na ta način fotografiral Aden (tri odlično
uspele plošče), Sydney na štirih ploščah in Tanger na dveh ploščah.
Bolj kot kombinirane, so Dolenca privlačevale panorame, ki jih je
lahko posnel na eno samo ploščo. V večini primerov gre za manjša mesta
na otokih ali na kopnem, ki jih je lahko posnel z bližnjega hriba. Tako so
nastale panorame Albanyja in Parra-matte v Avstraliji, dalje Hobartha,
Wellingtona, Jamestowna, Georgetowna (otok Ascension), Punta
Delgade, Tangerja in Mitilene (na istoimenskem otoku v Grčiji). Po svoji
legi in urejenosti mu je najbolj ugajalo mesto Hobarth, o katerem nam je
ohranil tri panorame. Prvo je posnel z ladje, tako da je zajel pristanišče,
360
Vincent v Capverdskih in Funchal na Azorskih otokih. Prav tako
spada sem luka Smirne v Turčiji.
To so bili po njegovem tipični primeri, kako se luke ne bi smelo gra-
diti. Poudarjam »po njegovem«, ker so bile nekatere manj važne od ome-
njenih luk kot npr. Jamestown, St. Vincent in Funchal za lokalni promet
popolnoma na mestu, večji parniki pa so tam zelo redko pristajali. V dru-
gi skupini naj omenim Port Said in Suez, ki spadata v sklop Sueškega ka-
nala kot celote. Za kanal pa ima Dolenc silno spoštovanje. Tu ni fotogra-
firal samo luk, temveč vse najvažnejše dele tega velikanskega spomenika
človeškemu delu do velike in komplicirane naprave za čiščenje. Gotovo pa
je, da je med vsemi lukami, ki jih je obiskala Saida, najbolj cenil avstralske
luke Albany, Melbourne in Sydney, tasmansko luko Hobarth, največjo ar-
gentinsko luko Buenos Aires s svojim skoraj nedojemljivim vrvežem in že
tedaj odlično tehniko. Nedvomno pa mu je bila najbolj pri srcu majhna, a
dobro urejena luka Punta Delganda na otoku St. Miguel na Azorih. Med
ladjedelnicami in doki, ki jih je videl, je zapustil nanj dober vtis odlično
in varno grajen dok v Aucklandu v Novi Zelandiji. Ko ga je fotografiral, se
je prav posebno potrudil, da bi prikazal njegovo praktičnost, urejenost in
sodobnost.
Večji del posnetkov te skupine je posvečen mestom, ki jih je obiskal.
Dolenc se je trudil, da bi v svojo kamero ujel čim lepše in čim popolnej-
še panorame. V večini primerov je ure in ure iskal pripravno točko, da bi
dobil tipično panoramo mesta, kakor na primer v primeru mesta Albany
v Avstraliji, Hobarth v Tasmaniji, Jamestown na Sv. Heleni, Wellington,
Punta Delgada, Tanger in Gibraltar. Kdaj pa kdaj se je poskusil tudi s kom-
binirano panoramo, tako da je slikal razna mesta po segmentih in jih raz-
vite sestavil v zložljive panorame večjih dimenzij. Po delno posrečenem
primeru Port Saida na štirih ploščah, se mu je posrečil najprej Steamer
Point na dveh ploščah. Potem je na ta način fotografiral Aden (tri odlično
uspele plošče), Sydney na štirih ploščah in Tanger na dveh ploščah.
Bolj kot kombinirane, so Dolenca privlačevale panorame, ki jih je
lahko posnel na eno samo ploščo. V večini primerov gre za manjša mesta
na otokih ali na kopnem, ki jih je lahko posnel z bližnjega hriba. Tako so
nastale panorame Albanyja in Parra-matte v Avstraliji, dalje Hobartha,
Wellingtona, Jamestowna, Georgetowna (otok Ascension), Punta
Delgade, Tangerja in Mitilene (na istoimenskem otoku v Grčiji). Po svoji
legi in urejenosti mu je najbolj ugajalo mesto Hobarth, o katerem nam je
ohranil tri panorame. Prvo je posnel z ladje, tako da je zajel pristanišče,
360