Page 18 - Pogorevc Merčnik, Jovita. 2023. Pedagoško raziskovanje za vzgojitelje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 18
agoško raziskovanje za vzgojitelje

2.2 SPREMENLJIVKE

Spremenljivke so lastnosti enote statistične množice, po kateri se te razliku-
jejo (Štemberger, 2021, str. 17). Delimo jih na opisne ali atributivne in števil-
ske ali numerične. Atributivne spremenljivke nadalje delimo na nominalne
(poimenujejo določen pojav, npr, spol, barva las, kraj bivanja …) in ordinalne
(razvrščamo jih po velikosti), numerične pa na intervalne (intervali med sto-
pnjami so povsod enaki, nimajo absolutne ničle) in razmernostne (ima-
jo absolutno ničlo). Enote raziskovanja so pri posameznih spremenljivkah
porazdeljene po kategorijah posamezne spremenljivke, od katerih je na-
jpomembnejša lastnost normalna porazdelitev, ki je teoretična, in z njo prim-
erjamo porazdelitve, ki jih dobimo z merjenjem pedagoških pojavov (Kožuh,
2013). Obliko normalne porazdelitve spremenljivke predstavlja Gaussova
krivulja.

Naloga 5: Izpišite spremenljivke raziskave o zadovoljstvu vzgojiteljev s so-
delovanjem v vrtcih na Štajerskem in jim določite vrsto.

Po vlogi, ki jo imajo spremenljivke v medosebnih povezavah, jih delimo na
neodvisne in odvisne. V paru dveh povezanih spremenljivk ima ena običajno
vlogo neodvisne (tista, ki deluje), druga pa vlogo odvisne (tista, na katero se
deluje) (Kožuh, 2012, str. 21).

Naloga 6: Določite (ne)odvisnost spremenljivk v naslednjih primerih:
zadovoljstvo s sodelovanjem s sodelavci glede na starost,
zadovoljstvo s sodelovanjem z vodstvom glede kraj bivanja,
zadovoljstvo s sodelovanjem s starši glede na delovno mesto.

2.3 OPISNA (DESKRIPTIVNA) STATISTIKA

Deskriptivna statistika se ukvarja z opisovanjem populacije in pojavov na pod-
lagi podatkov za celotno populacijo (Štemberger, 2021, str. 19). Uporabimo jo
lahko tudi za predstavitev vzorca. Predstavljanje podatkov se razlikuje glede
na vrsto spremenljivk (atributivne ali numerične).

Podatke, ki smo jih pridobili s pomočjo atributivnih spremenljivk, lahko
prikažemo in uredimo s porazdelitvijo frekvenčnih vrednosti, prikaz je lah-
ko grafičen ali v obliki preglednice. Tudi podatke, ki jih pridobimo s pomoč-
jo numeričnih spremenljivk, lahko uredimo v preglednice ali tabele, in sicer

18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23