Page 258 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 258

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            okolju, imeti osebnostne lastnosti, kot so odpornost, predanost, priso-
            tnost, pristnost in empatija. Simons in Andersen (1995) navajata še, da
            delo s profesionalnimi športniki (ekipami) ali delo v veliki organizaciji
            zahteva, da športni psiholog izkaže sposobnosti za razumevanje športne
            situacije in športnika ter veliko mero samostojnosti in vztrajnosti. Kyndt
            in Rowell (2012) poudarjata, da pod močnim pritiskom vrhunskega špor-
            ta le nekateri trenerji in psihologi lahko uspejo ter nudijo potrebno pod-
            poro, ki športnikom, s katerimi delajo, pomaga doseči »stopničke«. Poleg
            čisto tehničnega znanja izvajalci športne psihologije potrebujejo tudi do-
            ločene osebnostne poteze, ki jim omogočajo učinkovito delovanje v oko-
            ljih z visoko obremenitvijo.
                 Štiri ključna področja, ki jim je skozi celotno poklicno življenje treba
            posvečati pozornost, so (Chandler, 2015):

            1.   ključno področje: osebni in poklicni standardi – razvijanje, izva-
                 janje ter vzdrževanje osebnih in poklicnih standardov ter etične
                 prakse;
            2.   ključno področje: strokovnost in znanost – uporaba psiholoških
                 in sorodnih metod, konceptov, modelov, teorij ter znanja, ki iz-
                 hajajo iz znanstveno ponovljivih ugotovitev;
            3.   ključno področje: sledenje sodobnim smernicam – raziskovanje
                 in razvijanje novih ter obstoječih psiholoških metod, konceptov,
                 modelov, teorij in instrumentov v športni psihologiji;
            4.   ključno področje: poučevanje – širjenje psihološkega znanja, na-
                 čel, metod, potreb in strategij.
                 Etični standard APA 2.01 določa, da morajo izvajalci »zagotavlja-
            ti storitve, poučevati in raziskovati ljudi ter področja le v okviru svojih
            kompetenc,  na  podlagi  izobrazbe,  usposabljanja,  izkušenj,  supervizije,
            posvetovanja, študija ali poklicnih izkušenj« (American Psychological As-
            sociation, 2002). Zato je ukvarjanje s praktično športno psihologijo nep-
            rimerno in neetično, če zagotavljanje teh storitev temelji zgolj na intere-
            su ljudi ali potrebah po intervencijah (Canter idr., 1994). Neupoštevanje
            tega standarda lahko znatno poveča tveganje za škodo na strani klientov
            in organizacij, lahko pa celo pripelje do tožb o malomarnosti in nepravil-
            nosti. Npr.: športni psiholog sodeluje s športnikom na področju klasične
            priprave na nastop, v tem procesu pa ugotovi, da obstaja sum na motnje
            hranjenja. To lahko pomeni, da bi deloval izven področja, za katerega je
            kompetenten, zato mora klienta napotiti h kliničnemu psihologu, ki se bo
            ukvarjal z motnjo hranjenja.


            256
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263