Page 257 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 257

II.8 ∙ etične vsebine pri delu psihologa na področju športa

            Psychologists’ Association – EFPA, 2005) in na Standarde dela športnih psi-
            hologov (Društvo psihologov Slovenije, 2012).
                 Na osnovi zgoraj omenjenih kodeksov in izkušenj s športno psiholo-
            gijo v slovenskem prostoru izpostavljava naslednja pogosta področja etič-
            nih dilem:
            –    področje kompetentnosti,
            –    področje zaupnosti,
            –    dvojni oz. mešani odnosi,
            –    doping,
            –    razmejevanje med vrednotami in poklicno etiko,
            –    samoprezentacija oz. samooglaševanje.


                 Kompetentnost
            Ena od pomembnejših etičnih tem (morda celo najpomembnejša) je kom-
            petentnost. Na strokovnih intervizijah in srečanjih pogosto slišimo, da v
            javnosti obstaja domneva, da so vsi športni psihologi visoko izobraženi
            in dobro usposobljeni specialisti. Pogosto tudi med psihologi velja zmo-
            tno prepričanje, da je vsak psiholog lahko tudi športni psiholog. Vendar
            temu ni tako; kajti le specialistična ter kvalitetna izobrazba in nenehno
            usposabljanje na interdisciplinarnem področju športnega treniranja, psi-
            hologije ter psihoterapije omogočata zagotavljanje kakovostnih storitev
            na tem področju. Nujno je, da športni psihologi ohranjajo visoko raven in
            kvaliteto storitev, da tisti, za katere delajo, jih poučujejo in o njih študi-
            rajo, ne bodo dvomili v njihove sposobnosti in bodo lahko vrednost psi-
            hološkega dela zaznavali kot visoko. Ni dovolj biti športnik, športni nav-
            dušenec, član ene od številnih organizacij ali psiholog, da posameznik
            postane kompetenten in kvalificiran izvajalec športne psihologije (Brown
            in Cogan, 2006).
                 Nesti (2010) v svoji raziskavi ugotavlja, da je za športne psihologe
            ključna visoka stopnja samospoznavanja in samozavedanja. Športni psi-
            hologi se morajo zavedati, »kdo« so, ter neprestano razvijati in vzdrževa-
            ti poglobljeno znanje o tem, kako kot osebnost delujejo v vlogi športnega
            psihologa. To je še posebej pomembno, ker delajo v zelo raznolikih organi-
            zacijah, čeprav za to nimajo potrebnega usposabljanja (Nesti, 2010).
                 Kultura in politika v vrhunskem športnem okolju naredita športno
            psihološko delo nestanovitno ter naporno, zato Nesti (2004; 2010) trdi,
            da morajo športni psihologi za to, da lahko uspešno preživijo v takem


                                                                              255
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262