Page 261 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 261

II.8 ∙ etične vsebine pri delu psihologa na področju športa

                 Člen 2.2. Kodeksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov
                 Slovenije, 2019): Psiholog uporablja pri svojem delu tiste psihološke
                 postopke, metode, tehnike in sredstva za psihološko ocenjevanje, ki
                 jih je ocenila in sprejela psihološka stroka.
                 V Kodeksu ISPP (International Association of Sports Psychologists
            2019) je to področje predstavljeno v četrtem načelu – kompetentnosti,
            strokovnosti in usposobljenosti za strokovno delo. Dodatno to podpira-
            ta predvsem 12. in 13. načelo, ki podrobneje opredeljujeta usposobljenost
            psihološkega poklica in potrebo po rednih supervizijah.
                 Glede na Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slove-
            nije, 2019) je pomembno izpostaviti predvsem drugo (načelo strokovne
            kompetentnosti) in četrto načelo (načelo integritete poklica), v okviru
            tega npr. člen 4.5. specifično pravi, da mora psiholog svojo strokovno uspo-
            sobljenost, izkušnje in pristojnosti obravnavancem, sodelavcem, kolegom psi-
            hologom ter širši javnosti predstaviti objektivno in pošteno. V okviru načela
            strokovne kompetentnosti je pomembnih več podnačel, lahko pa izposta-
            vimo člen 2.3., ki poudarja, da strokovna zahtevnost posameznih posebnih
            področij psihološkega dela psihologa obvezuje, da to področje poglobljeno obvla-
            da, ter člen 2.5., ki navaja naj psiholog pri svojem delu uporablja le tiste psiho-
            loške postopke, metode, tehnike in sredstva za psihološko ocenjevanje, ki so op-
            timalni za cilj in potek obravnave ter strokovna spoznanja.
                 Metakodeks etike EFPA (European Federation of Psychologists’ As-
            sociation 2005) kompetentnost opisuje kot prizadevanje psihologov za vi-
            soke standarde usposobljenosti, poznavanje meja kompetenc in lastnih
            omejitev strokovnega znanja. Psihologi naj zagotavljajo samo tiste stori-
            tve in uporabljajo samo tiste tehnike, za katere so usposobljeni, izobraže-
            ni in imajo z njimi dovolj izkušenj.

                 Zaupnost

            Izjemno pomembno je, da športni psihologi pa tudi drugi športnopsi-
            hološki raziskovalci vedno skrbijo, da je upoštevano načelo zaupnosti
            (European Federation of Sports Psychology, 2011). To pomeni, da skrb-
            no ohranijo zaupne vse informacije, ki jih dobijo pri svojem delu. Podatke
            lahko pridobijo ali posredujejo le s predhodnim pisnim soglasjem klienta,
            udeleženca ali naročnika. Vsi športniki bi morali biti obveščeni, da ima-
            jo pravico do vpogleda v vse informacije, ki se nanašajo nanje. V uvodu
            mora psiholog vedno poudariti, da obstajajo tudi nekatere izjeme glede
            zaupnosti, in to so: ogroženo zdravje ali življenje športnika (klienta) in/


                                                                              259
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266