Page 377 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 377

II.14 ∙ etične vsebine v raziskovanju psihologije

                 Razsežnost raziskovanja v psihologiji je skozi razvoj stroke narašča-
            la. Pri raziskovanju v psihologiji je zelo pomembna raziskovalna metodo-
            logija, s čimer so tesno povezana tudi vprašanja, ki prispevajo k etičnosti
            raziskovalnega dela (Silverman, 2006). Kljub (očitnim) prednostim zna-
            nja, ki ga prinaša raziskovanje, lahko namreč proces izvajanja znanstve-
            nih raziskav predstavlja resne etične pomisleke ali sproža dileme.
                 Pri raziskovanju, kjer so kot udeleženci praviloma vključeni ljudje,
            raziskovalec ne glede na tip raziskave vedno vstopa v odnos z razisko-
            vanci (tj. tistimi, ki jih raziskuje). Pri tem lahko kljub dobrim nameram
            včasih spregleda interese udeležencev raziskave. Z neustreznimi pristo-
            pi lahko povzroči škodo udeležencem pa tudi raziskovalcem, znanosti in
            družbi. Etične kršitve, pomisleki in dileme namreč niso vezani zgolj na
            odnos raziskovalec – raziskovanec (mikroraven), temveč tudi na odnos
            raziskovalec – družba (makroraven), saj ima raziskovanje določene posle-
            dice tudi za družbo kot celoto (Malnar, 2010; 2011).

                 Etični standardi v raziskovanju

            Zaskrbljenost glede etičnega ravnanja z udeleženci v raziskavah se je v ve-
            liki meri pojavila kot odziv na različne etično vprašljive raziskave, ki so
            jih izvajali tekom druge svetovne vojne v koncentracijskih taboriščih. Ob
            koncu vojne je bilo pred nürnberškim vojaškim sodiščem sojeno 23 na-
            cističnim raziskovalcem, večinoma zdravnikom. Sodniki so takrat obli-
            kovali deset osnovnih načel za raziskave s človeškimi udeleženci, ta na-
            čela pa so postala znana pod imenom Nürnberški kodeks (1947) (Miller,
            2003; Tancig, 2009). Številna načela, določena v Nürnberškem kodeksu,
            še danes tvorijo temelj za etične prakse, ki se uporabljajo v raziskovanju,
            vključno z informiranim soglasjem udeležencev, izogibanjem nepotreb-
            nemu trpljenju ali poškodbam, omejitvami stopnje dovoljenega tveganja
            in možnostjo, da udeleženec odstopi od sodelovanja v raziskavi (Miller,
            2003).
                 Po Nürnberškemu kodeksu so se oblikovali še drugi dokumenti s pod-
            ročja etike v raziskovanju. Helsinška deklaracija (World Medical Assem-
            bly, 1964) spodbuja znanstveno raziskovanje, ki ga izvajajo usposobljeni
            strokovnjaki, ter poudarja pomen neodvisnih komisij, ki bdijo nad raz-
            iskavami. Belmontsko poročilo (National Commission for the Protecti-
            on of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research, 1979) kot
            osnovna vodila navaja tri osrednja načela, in sicer spoštovanje, dobrobit
            udeležencev ter pravičnost. Mednarodna etična načela za biomedicinske


                                                                              375
   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382