Page 382 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 382
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
ker mora zaradi zagotavljanja anonimnosti zbirati res minimal-
no število demografskih podatkov, da ne bi prišlo do prepozna-
ve ljudi in njihovih občutljivih zdravstvenih osebnih podatkov.
Študentka ni v lahki situaciji. Namen raziskave je strokovno
utemeljen, saj manjkajo kvalitetne informacije o učinkovitosti
preventivnega programa. Vendar je neraziskanost področja ver-
jetno tudi posledica zagat, na katere je študentka sedaj naletela.
Študentka lahko pridobi še dodatne podatke iz drugih primer-
ljivih raziskav v tujini, še posebej pa s strani slovenskih stro-
kovnjakov o tem, da je njena raziskava ne le utemeljena, tem-
več tudi potrebna (tako za stroko kot dobrobit splošne javnosti).
S tem okrepi pomen koristi raziskave. Hkrati čim širše popiše
tveganja raziskave, kot npr.: udeleženci bodo lahko prepozna-
li lastne strahove (ob programu), znižala se jim bosta samoza-
vest in občutek učinkovitosti, identifikacija udeležencev ne sme
biti možna.
Nato se lahko študentka smiselno opira na nekatere člene Ko-
deksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije,
2019). Najprej na člen 1.3.1., ki pravi, da je pred psihološko obrav-
navo psiholog dolžan na primeren način seznaniti obravnavanca s
potrebnimi strokovnimi postopki, aktivnostmi, etičnimi dilemami, s
poklicnim odnosom, z načinom varovanja osebnih podatkov, z varo-
vanjem psihološkega poročila in z morebitnimi posledicami obravna-
ve ter se prepričati, da je obravnavanec informacije in pojasnila ra-
zumel. Udeležencem lahko torej zelo natančno pojasni, kako bi
lahko raziskava vplivala nanje, hkrati pa glede na uvod v Ko-
deks – Psihologi posredno in neposredno prispevajo h kakovosti vsak-
danjega življenja družbe, v kateri živijo in delujejo. Njihovo delo pri-
speva k razvoju psihološke stroke ter družbenemu in gospodarskemu
razvoju in k občemu dobru. – pojasni tudi koristi njihovega sodelo-
vanja. Pri tehtanju posameznikovega sodelovanja glede na tve-
ganja in koristi študentka ne sme manipulirati ter mora poskr-
beti za skladnost s členom 1.2.: Psiholog pri svojem delu spoštuje
in ščiti pravice obravnavanca do zasebnosti, samoodločanja in avto-
nomije. V podporo udeležencem, ki bi lahko občutili večjo stisko
ali nelagodje tekom raziskave, študentka oblikuje več varoval-
nih mehanizmov: odstop od raziskave brez nuje pojasnjevanja,
380