Page 382 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 382

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 ker mora zaradi zagotavljanja anonimnosti zbirati res minimal-
                 no število demografskih podatkov, da ne bi prišlo do prepozna-
                 ve ljudi in njihovih občutljivih zdravstvenih osebnih podatkov.

                 Študentka ni v lahki situaciji. Namen raziskave je strokovno
                 utemeljen, saj manjkajo kvalitetne informacije o učinkovitosti
                 preventivnega programa. Vendar je neraziskanost področja ver-
                 jetno tudi posledica zagat, na katere je študentka sedaj naletela.
                 Študentka lahko pridobi še dodatne podatke iz drugih primer-
                 ljivih raziskav v tujini, še posebej pa s strani slovenskih stro-
                 kovnjakov o tem, da je njena raziskava ne le utemeljena, tem-
                 več tudi potrebna (tako za stroko kot dobrobit splošne javnosti).
                 S tem okrepi pomen koristi raziskave. Hkrati čim širše popiše
                 tveganja raziskave, kot npr.: udeleženci bodo lahko prepozna-
                 li lastne strahove (ob programu), znižala se jim bosta samoza-
                 vest in občutek učinkovitosti, identifikacija udeležencev ne sme
                 biti možna.

                 Nato se lahko študentka smiselno opira na nekatere člene Ko-
                 deksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije,
                 2019). Najprej na člen 1.3.1., ki pravi, da je pred psihološko obrav-
                 navo psiholog dolžan na primeren način seznaniti obravnavanca s
                 potrebnimi strokovnimi postopki, aktivnostmi, etičnimi dilemami, s
                 poklicnim odnosom, z načinom varovanja osebnih podatkov, z varo-
                 vanjem psihološkega poročila in z morebitnimi posledicami obravna-
                 ve ter se prepričati, da je obravnavanec informacije in pojasnila ra-
                 zumel. Udeležencem lahko torej zelo natančno pojasni, kako bi
                 lahko raziskava vplivala nanje, hkrati pa glede na uvod v Ko-
                 deks – Psihologi posredno in neposredno prispevajo h kakovosti vsak-
                 danjega življenja družbe, v kateri živijo in delujejo. Njihovo delo pri-
                 speva k razvoju psihološke stroke ter družbenemu in gospodarskemu
                 razvoju in k občemu dobru. – pojasni tudi koristi njihovega sodelo-
                 vanja. Pri tehtanju posameznikovega sodelovanja glede na tve-
                 ganja in koristi študentka ne sme manipulirati ter mora poskr-
                 beti za skladnost s členom 1.2.: Psiholog pri svojem delu spoštuje
                 in ščiti pravice obravnavanca do zasebnosti, samoodločanja in avto-
                 nomije. V podporo udeležencem, ki bi lahko občutili večjo stisko
                 ali nelagodje tekom raziskave, študentka oblikuje več varoval-
                 nih mehanizmov: odstop od raziskave brez nuje pojasnjevanja,


            380
   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387