Page 379 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 379

II.14 ∙ etične vsebine v raziskovanju psihologije

            psihologiji namreč pogosto zajema zbiranje podatkov z vključevanjem lju-
            di. Sledenje etičnim načelom omogoča zaščito pravic udeležencev, zago-
            tavljanje veljavnosti raziskave ter ohranjanje znanstvene ali akademske
            integritete. Zgodnje raziskave znotraj področja psihologije so bile večino-
            ma neregulirane, z malo smernicami ali standardi za zaščito udeležen-
            cev (Gauthier idr., 2010). Z razvojem psihologije kot vede in strokovnega
            področja v poznem 19. ter zgodnjem 20. stoletju se je pojavila potreba po
            etičnih kodeksih. Z namenom vzpostavitve standardov za izvajanje psi-
            holoških raziskav in prakse je Ameriško psihološko združenje (American
            Psychological Association – APA) začelo razvijati etični kodeks. Prvi etič-
            ni kodeks, ki ga je razvilo APA, je bil objavljen leta 1953 in je vseboval
            smernice za etično izvajanje psiholoških raziskav, vključno z informira-
            nim soglasjem in z zaščito človekovih pravic.
                 V slovenskem prostoru obstajajo različni etični kodeksi in drugi rele-
            vantni dokumenti iz različnih strok, ki posegajo tudi na področje razisko-
            valnega dela. V Kodeksu poklicne etike psihologov (v nadaljevanju tudi Ko-
            deks) (Društvo psihologov Slovenije, 2019) so nekateri členi splošni in se
            navezujejo na prav vsa področja dela. Npr., člen 1.1. pravi, da psiholog spoš-
            tuje vse ljudi, s katerimi prihaja v poklicni odnos, oz. spoštuje dostojanstvo,
            osebnost, znanje, spoznanja, izkušnje in stroke vseh oseb, s katerimi prihaja v
            stik. V uvodu v člene o spoštovanju človekovih pravic je dodano tudi, da se
            spoštovanje človekovih pravic v psihološki obravnavi, pri varovanju sredstev za
            psihološko ocenjevanje ter pri izvajanju raziskav uveljavlja tako, da se obravna-
            vancem zagotavlja dostojanstvo, spoštovanje, enakovrednost, enakopravnost,
            seznanjenost, zasebnost, zaupnost, strokovnost obravnave ter svobodno odlo-
            čanje in možnost izbora, kar velja smiselno tudi za raziskave in delo z živalmi.
            Še posebej je raziskovalni vidik izpostavljen tudi pri načelih integritete,
            kjer je v členu 4.2. rečeno, da se mora psiholog pri svojem delu zavedati svojih
            osebnih in poklicnih omejitev ter omejitev svojega delovnega mesta, raziskave
            ali vloge v psihološki obravnavi. V ostalih delih se člene iz Kodeksa smiselno
            uporablja za namene raziskovalnega dela.
                 Poleg tega kodeksa morajo raziskovalci poznati še specifične kode-
            kse ali dokumente, ki se navezujejo na njihova specifična področja raz-
            iskovanja (npr. interna pravila, posebnosti glede na vsebine dela, udele-
            žence raziskav).
                 V Sloveniji imamo različne neodvisne komisije, ki so zadolžene
            za pregled raziskovalnih protokolov. Na državni ravni sta za psiholo-
            ge relevantni vsaj dve komisiji, in sicer Komisija Republike Slovenije za


                                                                              377
   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384