Page 381 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 381
II.14 ∙ etične vsebine v raziskovanju psihologije
Etični vidiki načrtovanja raziskave, zbiranja
podatkov ter poročanja o rezultatih
v znanstveno-raziskovalne namene
Pope in Valerie A. Vetter sta že pred desetletji (1992) ugotavljala, da se psi-
hologi, ki delajo na področju raziskovanja, soočajo z več etičnimi dilema-
mi. Med najpogostejšimi sta omenjala pritiske ali težnje po napačnem na-
vajanju raziskovalnih postopkov oz. ugotovitev, slabo ravnanje z živalmi,
zatiranje novih raziskav s strani uveljavljenih raziskovalcev, težave pri iz-
vajanju raziskav za velike organizacije, v katerih imajo številni zaposle-
ni vpliv na potek raziskave. Leta 2015 objavljena raziskava (Open Science
Collaboration, 2015) je dvignila veliko prahu med raziskovalci, saj je po-
kazala, da le manjši delež ponovljenih klasičnih psiholoških raziskav do-
sega rezultate, primerljive z originalnimi, čeprav so bili uporabljeni enaki
materiali in raziskovalni načrti. Čeprav je nabor etičnih vprašanj danes
še širši, ostaja korektno naslavljanje osnovnih dilem glede izvedbe razi-
skave ključnega pomena za zagotavljanje tako etičnega odnosa do udele-
žencev kot tudi veljavnosti znanstvenih spoznanj.
Načrtovanje in premislek o etičnih vidikih raziskave
Pri načrtovanju raziskave je ključnega pomena, da raziskovalec dob-
ro premisli koncepte, ki jih preučuje. Ob namenu in ciljih raziskave raz-
mišlja dalje, kakšen naj bo raziskovalni načrt in katere etične vidike oz.
etično občutljive vsebine bo raziskava naslavljala. Prepoznava etičnih vi-
dikov raziskave že v procesu načrtovanja omogoča, da vnaprej pripravi-
mo protokole, s katerimi se bomo posameznim tveganjem izognili ali jih
ustrezno naslovili in s ter minimizirali morebitne negativne posledice za
udeležence oz. slednje čim manj obremenili.
Primer 1
Študentka podiplomskega študija psihologije želi preučevati us-
pešnost preventivnega programa za odkrivanje raka. Zagnano
pripravi načrt raziskave, ki bi vključeval predvsem kvantitativ-
ne raziskovalne metode. Ob konzultacijah z mentorico ugotovi,
da naslavlja zelo ranljivo skupino in ne le občutljivo temo, tem-
več tudi zdravstvene osebne podatke. Študentka je v dvomih,
kako pripraviti protokole ukrepanja, npr. če bi koga preko apli-
ciranja vprašalnikov prepoznala kot zelo v stiskah, še posebej,
379