Page 474 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 474

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 mesecih. Glede na njegovo siceršnjo sramežljivost se raje odloči,
                 da si na svoj pametni telefon naloži spletno aplikacijo, namenje-
                 no izboljšanju njegovega počutja s pomočjo meditacije in spro-
                 stitvenih tehnik. »To pa morda pride prav,« si misli. Po tednu dni
                 aplikacijo opusti in se prepusti malodušju: »Morda pa mi nič ne
                 more pomagati.« O tem bi se sicer želel pogovoriti s svojim oseb-
                 nim zdravnikom, ki pa ga že več mesecev neuspešno išče.


                 Ustrezna usposobljenost in ozaveščenost psihologov lahko more-
            bitne uporabnike pred neetično prakso zaščitita le v omejenem obsegu.
            Zavedati se je treba, da zadnje raziskave kažejo, da razmeroma velik de-
            lež ponudnikov psihoterapije in drugih psiholoških storitev za to sploh
            ni usposobljen (Fiene idr., 2020), še manj verjetno pa je, da se te osebe
            strokovno  poglabljajo  v  etično  prakso  telepsihologije.  Delno  poskuša-
            jo to področje regulirati nacionalne in mednarodne organizacije. Primer
            takšnega ukrepanja poznamo iz ZDA, kjer je Zvezna komisija za trgovino
            ukrepala zoper podjetje, ki je tržilo prenapihnjene obljube o izboljšanju
            možganskih funkcij s pomočjo aplikacij za pametne telefone (Federal Tra-
            de Comisson, 2016). A glede na izjemno veliko število ponudnikov na tem
            področju (pribl. 320.000 aplikacij) (Weisel idr., 2019) je ena od ključnih va-
            rovalk ustrezna ozaveščenost uporabnikov. Pomembno je, da uporabniki
            vedo, kaj naj bi strokovno kompetentna in ozaveščena praksa vsebovala.
                 V primeru psihološkega svetovanja in psihoterapije na daljavo naj bi
            spletne strani, ki to vrsto storitev oglašujejo v skladu s smernicami Ame-
            riškega psihološkega združenja, vključevale: (a) informacije o kompeten-
            cah izvajalcev; (b) podatke o tem, kako se zagotavlja kakovost psiholoških
            storitev na daljavo; (c) informacije, ki omogočajo obveščeno soglasje k psi-
            hološki obravnavi na daljavo; (d) informacije, ki naslavljajo vsebine, ve-
            zane na zagotavljanje zaupnosti; (e) informacije, ki se nanašajo na varen
            prenos podatkov in njihovo varnost; (f) informacije o politiki uničenja in-
            formacij ob koncu obravnave; (g) informacije o morebitnih oblikah psi-
            hološkega ocenjevanja na daljavo; (h) informacije o pravnih vidikih dela
            preko meja jurisdikcij. Več o tem si lahko zainteresirana bralka ali bralec
            prebereta v članku Fiena idr. (2020).
                 Ko gre za aplikacije, namenjene psihološki obravnavi, je v zadnjem
            času prisotnih več pobud, da bi le-te opremili z nekaj ključnimi označba-
            mi (T4T, ISO-standard), ki bi uporabnikom omogočale oceno primernosti
            aplikacije zanje (Wykes in Schueller, 2019). Obenem pa se uveljavljajo tudi


            472
   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479