Page 474 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 474
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
mesecih. Glede na njegovo siceršnjo sramežljivost se raje odloči,
da si na svoj pametni telefon naloži spletno aplikacijo, namenje-
no izboljšanju njegovega počutja s pomočjo meditacije in spro-
stitvenih tehnik. »To pa morda pride prav,« si misli. Po tednu dni
aplikacijo opusti in se prepusti malodušju: »Morda pa mi nič ne
more pomagati.« O tem bi se sicer želel pogovoriti s svojim oseb-
nim zdravnikom, ki pa ga že več mesecev neuspešno išče.
Ustrezna usposobljenost in ozaveščenost psihologov lahko more-
bitne uporabnike pred neetično prakso zaščitita le v omejenem obsegu.
Zavedati se je treba, da zadnje raziskave kažejo, da razmeroma velik de-
lež ponudnikov psihoterapije in drugih psiholoških storitev za to sploh
ni usposobljen (Fiene idr., 2020), še manj verjetno pa je, da se te osebe
strokovno poglabljajo v etično prakso telepsihologije. Delno poskuša-
jo to področje regulirati nacionalne in mednarodne organizacije. Primer
takšnega ukrepanja poznamo iz ZDA, kjer je Zvezna komisija za trgovino
ukrepala zoper podjetje, ki je tržilo prenapihnjene obljube o izboljšanju
možganskih funkcij s pomočjo aplikacij za pametne telefone (Federal Tra-
de Comisson, 2016). A glede na izjemno veliko število ponudnikov na tem
področju (pribl. 320.000 aplikacij) (Weisel idr., 2019) je ena od ključnih va-
rovalk ustrezna ozaveščenost uporabnikov. Pomembno je, da uporabniki
vedo, kaj naj bi strokovno kompetentna in ozaveščena praksa vsebovala.
V primeru psihološkega svetovanja in psihoterapije na daljavo naj bi
spletne strani, ki to vrsto storitev oglašujejo v skladu s smernicami Ame-
riškega psihološkega združenja, vključevale: (a) informacije o kompeten-
cah izvajalcev; (b) podatke o tem, kako se zagotavlja kakovost psiholoških
storitev na daljavo; (c) informacije, ki omogočajo obveščeno soglasje k psi-
hološki obravnavi na daljavo; (d) informacije, ki naslavljajo vsebine, ve-
zane na zagotavljanje zaupnosti; (e) informacije, ki se nanašajo na varen
prenos podatkov in njihovo varnost; (f) informacije o politiki uničenja in-
formacij ob koncu obravnave; (g) informacije o morebitnih oblikah psi-
hološkega ocenjevanja na daljavo; (h) informacije o pravnih vidikih dela
preko meja jurisdikcij. Več o tem si lahko zainteresirana bralka ali bralec
prebereta v članku Fiena idr. (2020).
Ko gre za aplikacije, namenjene psihološki obravnavi, je v zadnjem
času prisotnih več pobud, da bi le-te opremili z nekaj ključnimi označba-
mi (T4T, ISO-standard), ki bi uporabnikom omogočale oceno primernosti
aplikacije zanje (Wykes in Schueller, 2019). Obenem pa se uveljavljajo tudi
472