Page 55 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 55

I.2 ∙ etika v psihologiji: osnovni koncepti in načela

            članstva v strokovnih združenjih ali pridobitev in ohranjanje licenc (ali
            drugi zakonski načini preverjanja dela), v večji meri se zagotavlja nujnost
            sledenju etičnim (in tudi strokovnim) standardom. Glede obvladovanja
            kršitev (in ohranjanja etike) se torej v tem primeru zanašamo na obvla-
            dovanje tveganj na ta način, da skušamo z različnimi aktivnosti izvajati
            preventivne aktivnosti. Razlika v praksah implementacije etičnih stan-
            dardov je tudi v tem, kakšni načini sankcioniranja kršitev so na voljo. V
            nekaterih državah sankcioniranje predvideva predvsem poglobljeno sa-
            morefleksijo, katere namen je sprememba v ponotranjanju etičnih načel,
            v  drugih  državah  se  osredotočajo  predvsem  na  zagotavljanje  pravilnih
            ravnanj oz. praks. Zato kršitvam etike sledijo sankcije omejevanja dela
            oz. učenja novih spretnosti. Zagotovo aspiracijski pogled predstavlja ide-
            alne scenarije psihološke prakse, ki pa jih ni vedno moč zagotavljati oz.
            je težko najti točne smernice, kako jih udejanjati. Zato se v praksi pogo-
            steje (morda celo učinkoviteje?) uporablja pristop obvladovanja tveganj
            (Koocher in Keith-Spiegel, 2016).


                 Literatura
            Bhola, P., Sinha, A., Sonkar, S., in Raguram, A. (2015). Ethical dilemmas expe-
                 rienced by clinical psychology trainee therapists. Indian Journal of Medi-
                 cal Ethics, 12(4), 206–212.
            Butterfield, K. D., Treviño, L. K., in Weaver, G. R. (2000). Moral awareness in
                 business organizations: Influences of issue-related and social context
                 factors. Human Relations, 53(7), 981–1018.
            Colman, A. M. (2003).  Oxford dictionary of psychology. Oxford University
                 Press.
            Corey, G., Corey, M.S., Corey C., in Callanan, P. (2014). Issues and ethics in the
                 helping profession (9. izd.). Brooks Cole.
            Čerče, M., Uran, Z., in Krenker, T. (2023). Modeli in tehnike za učinkovito
                 ravnanje v etično občutljivih situacijah. V V. Poštuvan in M. Čerče (ur.),
                 Psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi (str. 623–647). Za-
                 ložba Univerze na Primorskem.
            Društvo psihologov Slovenije. (2019). Kodeks poklicne etike psihologov.
            EFPA Board of Ethics. (2023, 20. januar). Glossary: Definition of terms used in
                 EFPA Board of Ethics documents and position papers. European Federation
                 of Psychologists’ Associations.
            European Federation of Psychologists’ Associations. (2005). EFPA meta-co-
                 de of ethics.


                                                                               53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60