Page 166 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 166
Alijana Šantej
se spreminjamo, osebnostno rastemo, izboljšujemo svoje življenje in življe-
nje svoje skupnosti. Zanimajo nas medsebojni odnosi, razvijamo občutek za
estetiko in potrebo po lepoti, radi imamo umetnost. Odkrivamo in razisku-
jemo svojo identiteto, svoje korenine ter preteklost svojega kraja. Želimo se
čutiti vredne, sprejete, upoštevane, imeti možnost vstopa v javnost – in prav
te cilje uresničujejo s svojim delovanjem univerze za tretje življenjsko obdo-
bje, tudi in predvsem s festivalom znanja ter kulture starejših.
S prvim festivalom leta 2011 smo želeli predvsem povezati slovenske uni-
verze za tretje življenjsko obdobje s sorodnimi organizacijami doma in v tu-
jini. Starejšim smo želeli na festivalu dati možnost prikaza dragocenih dosež-
kov njihovega znanja, umetnosti in dosežkov na drugih področjih kulture.
Na prva vabila k sodelovanju so se odzvali mnogi posamezniki in organiza-
cije. Odzivi so bili tako številni, da vseh ni bilo mogoče spraviti v program
enega samega festivalskega dne. To je bila najlepša možna popotnica na pot
prvemu in nadaljnjim festivalom znanja ter kulture starejših.
V tem poglavju boste spoznali, da starejši potrebujejo možnosti za vstop
v javni prostor in da so oblike vstopanja v javni prostor različne: Mednarodni
festival znanja in kulture starejših, nastopi na Dnevih evropske kulturne dedi-
ščine, nastopi v Enajsti šoli v knjigarni, program starejših prostovoljnih kultur-
nih mediatorjev v muzejih in drugi programi organiziranega prostovoljnega
dela v javnih ustanovah (vrtni prostovoljci v botaničnih vrtovih, prostovoljni
pripovedniki vvrtcih, prostovoljni vodniki po mestu itd.). Ljudje po upokojitvi
se vključujejo v nove skupnosti na podlagi novih dejavnosti. Izobraževanje
v poznejših letih ni samo sebi namen. Starejši želijo novopridobljeno znanje
uporabiti, zase in za druge, z njim želijo nekaj spremeniti pri sebi, v družini in
širši skupnosti.
Svoboda učenja
Ena od človekovih prirojenih psihosocialnih potreb je potreba po vedoželj-
nosti, ustvarjanju, samouresničevanju, izražanju, doživljanju lepega, estet-
skega. »Doživljanje in ustvarjanje lepega nam prinaša občutja ugodja na naj-
bolj preprosti stopnji življenja do življenja ljudi v kulturno najbolj razvitih
okoljih. Napredovanje v osebnem razvoju človeka najbolj osrečuje in je go-
nilna sila za motivacijo na vseh področjih« (Krajnc 2015).
Na univerzah za tretje življenjsko obdobje (v nadaljevanju tudi UTŽO) se
starejši študenti vključujejo v številne študijske krožke za ustvarjanje v sli-
karstvu, keramiki, kiparstvu, kamnoseštvu, ustvarjalnem pisanju, umetniški
fotografiji ipd. Spet drugi študirajo lokalno zgodovino, umetnostno zgodo-
vino, etnologijo, arheologijo, geografijo, arhitekturo in sorodne vede. Pri izo-
166