Page 61 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 61

Podobe starosti v časopisih, revijah,

                  na televiziji in spletu


                  Otto Gerdina
                  Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani
                  otto.gerdina@fdv.uni-lj.si

                  Mediji posredujejo znanje, prepričanja in vrednote, sooblikujejo družbene od-
                  nose,naturalizirajonaborsprejemljivihdružbenihidentitettervplivajonanašo
                  percepcijo sveta okoli nas. Upoštevajoč vlogo, ki jo imajo mediji pri družbeni
                  konstrukciji starosti, poglavje prinaša pregled izbrane svetovne in domače
                  znanstvene literature o medijskih podobah starosti ter opozarja na učinke, ki
                  jih imajo lahko pozitivni in negativni prikazi starosti v medijih na individualno
                  ter družbeno dojemanje starosti in medgeneracijske odnose. Posebne pozor-
                  nostisodeležnerazlikemedrazličnimivrstamimedijev.Pregledliteraturekaže,
                  da so prikazi starosti v časopisih negativnejši kot v revijalnem tisku in na televi-
                  ziji, medtem ko imajo podobe starosti na spletu izrazito ambivalenten značaj.
                  Ključnebesede:pregledliterature,podobestarosti,mediji,stereotipi,empirične
                  raziskave


             Uvod
             Množični mediji so pomembno mesto preučevanja, saj ponujajo vpogled v
             družbena stališča in norme o staranju ter hkrati vplivajo na to, kako ljudje
             dojemajo staranje in starost (Iversen in Wilinska 2020). V zadnjih letih se je
             zanimanje za raziskovanje narave in mogočih učinkov podob starosti v mno-
             žičnih medijih povečalo na področju komunikacijskih ter medijskih študij pa
             tudi v družbeni in kulturni gerontologiji (Bai 2014; Ylänne 2015). Raziskovanje
             podob starosti v medijih je pomembno, saj le-te niso nevtralne, ampak zago-
             varjajo določene interese in branijo specifične identitete, postavljajo okvire,
             znotraj katerih lahko posamezniki delujejo, rešujejo spore in se spreminjajo
             (Sammut in Howarth 2013).Čemnožični mediji nekritično širijo negativnepo-
             dobe in stereotipe o staranju, kot so npr., da so stari ljudje npr. psihično in fi-
             zično opešani, neprivlačni, neuporabni, depresivni (glej Palmore 1999), lahko
             na mikro ravni okrepijo strah pred starostjo in omejijo nabor kulturno spre-
             jetih identitet, ki so starim ljudem na voljo: »Kakšen človek je nekdo lahko,
             je odvisno od opisov, ki so v določenem zgodovinsko kulturnem preseku na
             voljo in sprejemljivi« (Fealy in McNamara 2009, 7). Kot opozarjata Anna Sofia
             Lundgren in Karin Ljuslinder (2011), podobe starosti v množičnih medijih vpli-
             vajo na to, kako ljudje identificirajo same sebe in kako pristopajo k drugim.


             Ličen, N.,M. MezgecinD.Lahe, ur.2023. Homo senescens II: izbrane teme. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
                    https://doi.org/10.26493/978-961-293-314-2.61-71
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66