Page 62 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 62

Otto Gerdina


                    Medtem ko nekateri raziskovalci opozarjajo, da množični mediji utrjujejo
                  negativna stereotipna prepričanja ter s tem spodkopavajo zmožnost in voljo
                  osebe, da bi delovala v nasprotju s stereotipnimi pričakovanji, in potencialno
                  vodijo v škodljiva vedenja, ki so skladna s stereotipnimi prepričanji o starosti
                  (glej npr. Palmore 1999), drugi menijo, da samopodoba starih ljudi ne trpi za-
                  radi negativnih stereotipov, saj jim ti omogočajo, da se primerjajo s »tipično
                  opešanimi« vrstniki in se bolje počutijo v svoji koži, saj pri sebi ne prepozna-
                  vajo tako izrazito negativnih lastnosti starosti (glej Pinquart (2002)).
                    Manj ambivalentni so raziskovalci glede učinkov pozitivnih podob in stere-
                  otipov o starosti. Večinsko poudarjajo, da imajo podobe pozitivno ovredno-
                  tenega staranja v množičnih medijih potencial, da ljudem pomagajo, da se
                  otresejo strahu pred starostjo, sprejmejo staranje in posledično pripomorejo
                  k večjemu zadovoljstvu z življenjem v starosti. Če se pozitivni starostni ste-
                  reotipi iz kulturnega okolja vtkejo v samoopredelitve starih ljudi, lahko po-
                  zitivno vplivajo na njihovo psihofizično delovanje. Hess idr. (2002) ter Becca
                  Levy, Slade in Gill (2006) so ugotovili, da ponotranjene pozitivne podobe in
                  stališča do staranja v eksperimentalnih pogojih napovedujejo boljše rezul-
                  tate pri preizkusih spomina ter sluha. Skupina raziskovalcev, ki jih vodi Becca
                  Levy, nadalje ugotavlja, da je pozitiven odnos do starosti povezan z manjšo
                  pojavnostjo srčno-žilnih bolezni (Levy, Hausdorff idr. 2000), močnejšo voljo
                  do življenja (Levy, Ashman idr. 2000) ter celo boljšimi možnostmi za prežive-
                  tje (Levy idr. 2002).
                    Sporočila v množičnih medijih vsebujejo starostne stereotipe, ki vplivajo
                  na potrošnike medijskih vsebin ter imajo potencial, da »oblikujejo samo na-
                  ravo starosti in vplivajo na razmere, znotraj katerih posamezniki v določeni
                  družbi materialno in emocionalno doživljajo ter živijo starost« (Kemp in Den-
                  ton 2003, 757). Čeprav korelacija, kot smo opozorili pri razpravi o učinkih ne-
                  gativnih stereotipov, ni enoznačna, v splošnem velja, da bolj kot so ljudje iz-
                  postavljeni sporočilom množičnih medijev, verjetneje so njihovi pogledi po-
                  dobni tistim, ki jih ustvarjajo množični mediji kot konstanten in ponavljajoč
                  se sistem sporočil ter podob (Gerbner idr. 1986).
                    Poleg neposrednega vpliva na stare ljudi podobe starosti v množičnih me-
                  dijih krepijo in odsevajo družbene poglede ter odzive na staranje na makro
                  ravni. Negativne predstave in prepričanja o starosti lahko spodbudijo diskri-
                  minatorno ravnanje s starimi ljudmi na različnih področjih življenja. Če npr.
                  podobe starosti v množičnih medijih utrjujejo prepričanje, da so stari zapo-
                  sleni nemotivirani, rigidni in dragi, bodo delodajalci verjetneje bolj zadržani
                  pri usposabljanju starih delavcev in njihovem zaposlovanju (Swift in Steeden
                  2020).


                  62
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67