Page 102 - Osnovne statistične metode in Jamovi
P. 102
4 Statistična obdelava podatkov
Povprečna razlika med povprečjem učiteljev (M = 3,79; SD = 0,813) in uči-
teljic (M = 4,14; SD = 0,833) je enaka -0,340 (SN = 0,0969)39. Torej je povprečje
učiteljic za 0,340 večje40 od povprečja učiteljev. Da preverimo, ali je razlika
-0,340 »velika«, izračunamo mero velikosti učinka. V istem oknu analize t-pre-
izkusa za neodvisne vzorce izberemo ukaz »Velikost učinka« ( ).
Izpis je sledeči:
Ponazoritev 39 T-test neodvisnih vzorcev
Statistika df p Povprečna razlika Razlika SN Velikost učinka
Q24m t-test -3.51 803 < .001 -0.340 0.0969 Cohenov d -0.409
Iz preglednice ugotovimo, da je Cohenov d = -0,409, kar predstavlja dokaj
velik učinek. Ugotavljamo torej, da so razlike med mnenji učiteljic in učiteljev
relativno velike.
Primer razlage
Rezultati t-preizkusa za neodvisne vzorce so pokazali, da med učiteljicami
(M = 4,13; SD = 0,833) in učitelji (M = 3,79; SD = 0,813) obstajajo statistično zna-
čilne razlike v mnenju, da se učenci ob primerih učijo, kako lastne ideje in
mnenja predstaviti skupini (t = -3,51, g = 803, 2P < 0,001; Cohenov d = -0,409).
Razberemo lahko, da učitelji temu dejavniku v povprečju pripisujejo manjši
pomen kot učiteljice.
Opomba. Zgornje navajanje rezultatov t-preizkusa za neodvisne vzorce lah-
ko zapišemo tudi v obliki t(vrednost df) = rezultat; p = vrednost. Zgornje re-
zultate lahko torej zapišemo tako: t(803) = -3,51; p < 0,001; Cohenov d = -0,409.
4.3.2.2 Welchev t-preizkus
Kot smo že navedli, je t-preizkus za neodvisne vzorce parametrični preizkus,
ki zahteva izpolnitev dveh predpostavk, tj. normalnosti in homogenosti (ena-
kosti) varianc. V primeru. da je izpolnjena samo prva predpostavka, tj. normal-
nost podatkov41, in imajo torej podatki heterogene (nehomogene) variance,
lahko uporabljamo popravek t-preizkusa za neodvisne vzorce, ki ga označimo
kot Welchev t-preizkus42 (West, 2021). Postopek uporabe tega preizkusa je
enak tistemu, ki smo ga opisali za t-preizkuse za neodvisne vzorce.
39 Rezultat je podoben dejanski razliki med povprečjema: M moški - M ženske = 3,79 - 4,14 = -0,35.
40 Seveda v povprečju.
41 Za uporabo parametričnih preizkusov morajo biti spremenljivke normalno porazdeljene. Če ta po-
goj ni izpolnjen, moramo uporabljati neparametrične preizkuse, o katerih bomo govorili kasneje.
42 Nekateri so celo predlagali, da bi se v družboslovju Studentov t-preizkus (t-preizkus za neodvi-
sne vzorce) nadomestili z Welchevim t-preizkusom, saj se v družboslovju redkokdaj srečujemo s
pogojem enakosti varianc in so rezultati preizkusov homogenosti varianc (npr. Levenov preizkus)
večkrat napačni ali statistično šibki (Delacre idr., 2017).
102