Page 116 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 116

Izvajalec facilitira komunikacijo, tj. spodbuja in vzdržuje jasno komunikacijo v skupini (Co-
                 rey, 2012; Jacobs idr., 2016). Pri tem je v pomoč zlasti spretno usmerjanje dejavnosti (zato
                 je pomembna dobra vsebinska priprava na izvedbo aktivnosti) ter spremljanje skupinske
                 dinamike in aktivno poslušanje.


                 Aktivno poslušanje


                 V skupini je lahko aktivno poslušanje izziv, saj komunicira veliko ljudi sočasno (Brabender
                 idr., 2004). Kljub temu – ali pa še zlasti zato – velja poudariti, da je potrebno za ustrezno
                 razumevanje ter odzivanje na dogajanje v skupini dovolj pozornosti usmerjati na načine
                 komuniciranja. Izvajalec mora biti osredotočen tako na verbalne kot neverbalne vidike
                 komunikacije udeležencev. Obenem pa je smiselno, da pozornost usmerja tudi na lastne
                 spretnosti komuniciranja. V nadaljevanju zato navajamo nekaj ključnih spretnosti, ki pripo-
                 morejo k dobri komunikaciji v skupini in s tem k uspešnem vodenju aktivnosti (Corey, 2012;
                 Jacobs idr., 2016).
                   •  Parafraziranje in razjasnjevanje. Izvajalec preverja razumevanje in izpostavlja bistvo
                     povedanega (npr. če je to izraženo na posreden način). S tem sporoča, da aktivno
                     posluša, obenem pa izpostavi ključne poudarke, ki lahko pripomorejo k ozaveščanju
                     nekaterih vidikov doživljanja.
                   •  Povzemanje: izpostavljanje ključnih elementov povedanega. Povzemanje je koristno
                     predvsem ob zaključevanju neke teme in prehajanju k drugi temi ali ob zaključevanju
                     srečanja.
                   •  Povezovanje: identifikacija skupnih vsebin različnih udeležencev. Spretno povezova-
                     nje izraženih misli, čustev ali skrbi pripomore k občutku povezanosti med člani skupi-
                     ne ter k bolj učinkovitim načinom reševanja skupnih ali podobnih težav.
                   •  Postavljanje odprtih vprašanj: spodbujanje raziskovanja doživljanja. Manj koristna
                     so navadno zaprta vprašanja (npr. tista, ki terjajo odgovor »da« ali »ne«), zlasti v pri-
                     meru pretirane in nenamenske uporabe.
                   •  Interpretiranje: ponujanje možnih razlag doživljanja. Spretno povabilo k razmisleku
                     o morebitnih razlagah izraženih misli, čustev ali vedenja lahko prispeva k novim
                     pogled om na situacijo. Pri tem pa mora biti izvajalec previden, da ne ponuja razlag
                     prehitro in/ali kot neizpodbitne trditve.
                   •  Reflektiranje čustev in empatično odzivanje. Na ta način izvajalec sporoča udeležen-
                     cem, da so slišani in razumljeni.
                   •  Dajanje povratne informacije. Izvajalec izraža specifične in iskrene odzive. S tem lah-
                     ko udeležencem pomaga do novih spoznanj, obenem pa pokaže, da je pomembno
                     naslavljati tudi neprijetne teme.









                                                    114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121