Page 25 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 25

spremenljive narave samomorilnega vedenja in hkrati zaradi subjektivnega in s situacijami
              pogojenega razumevanja postavk, s katerim ocenjujemo samomorilno vedenje.

              Samomor med mladostniki je pogosto povezan z duševno boleznijo, ki je lahko prepoznana
              ali neprepoznana, zdravljena ali nezdravljena (Carli idr., 2014). Pri mladostnikih je pogos-
              to bolj kot pri odraslih samomor impulzivne narave, sprožen z zunanjimi okoliščinami. Te
              zunanje okoliščine se lahko na prvi pogled zdijo kot vzrok odločitve za samomor, vendar je
              navadno v ozadju večplastno in medsebojno prepleteno delovanje večjega števila neugod-
              nih dejavnikov. Več o tem v poglavju 2 - Dejavniki tveganja in varovalni dejavniki povezani
              s samomorilnim vedenjem mladostnikov. Prav tako je med mladostniki tudi več poskusov
              samomora, ki se ne končajo s smrtnim izidom – medtem ko je v odrasli populacija preva-
              lenca smrti 1 na 36 poskusov, je pri mladostnikih prisotna 1 smrt na več kot 200 poskusov
              (Hawton in Harriss, 2008).



              Ovire pri iskanju pomoči mladostnikov




              Za mladostnike so značilne specifične ovire, ki jim preprečujejo, da bi o lastni stiski sprego-
              vorili z odraslimi osebami. Med temi ovirami je najpomembnejša razvojno specifična naloga
              »zanašanja nase«. Pogosto so namreč prepričani, da morajo biti v tej starosti kos lastnim
              psihičnim stiskam, zato o njih ne govorijo z odraslimi. Poleg tega jim uspešno komunika-
              cijo preprečujejo tudi strahovi o tem, kako izgleda strokovna pomoč, občutki sramu, slaba
              razpoložljivost sistemov pomoči, strah pred nerazumevanjem in občutek, da okolici ni mar
              za težave. Slednje se v izrazitejši meri pojavlja predvsem pri mladostnikih, ki se soočajo
              z resnejšo stisko in resneje razmišljajo o samomoru, zato se soočajo še z večjimi ovirami,
              ki jim preprečujejo, da bi spregovorili o svoji stiski (Poštuvan, 2009).

              Eden izmed načinov, kako mladostniki opozorijo na svojo stisko, je samopoškodovalno
              vedenje, ki je med mladostniki bolj pogosto kot v drugih starostnih skupinah. Pojavlja se
              pri obeh spolih, vendar je veliko pogostejše med dekleti (Hawton in Harriss, 2008). Zaradi
              številnih podobnosti je ločnica med samomorilnim poskusom in samopoškodovalnim vede-
              njem včasih težko določljiva, kljub temu da imata vedenji v svoji osnovi drugačen namen in
              opozarjata na različen nivo nevarnosti – osebe, ki poskušajo samomor, so namreč v večji
              nevarnosti, da bodo v prihodnosti umrle zaradi samomora. V vsakem primeru pa gre tako
              pri samomorilnem kot pri samopoškodovalnem vedenju za jasen znak, da je mladostnik
              v stiski in potrebuje pomoč.

              Na iskanje pomoči pomembno vpliva tudi posameznikova sposobnost obvladovanja stiske
              in zaznavanje ovir. Mladostnik, ki se s stisko spoprijema z bolj burnimi čustvenimi reakcija-
              mi bo manj verjetno iskal pomoč in bo stiske reševal nekonstruktivno, npr. skozi obvladova-
              nja z alkoholom ali drogami (Shoal idr., 2008). S tem se mladostnik osredotoča predvsem na
              kratkotrajno sprostitev obremenjujočih čustev, ne pa na dolgotrajnejšo rešitev dejanskega




                                                   23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30