Page 39 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 39

Pri preprečevanju samomorilnega vedenja mladostnikov imamo več možnosti, saj so ti vpeti
              v različne socialne sisteme, kot so njihova družina, šola, prostočasne dejavnosti in druženje
              z vrstniki. Pri oblikovanju učinkovitih preventivnih dejavnosti, namenjenih mladost nikom
              je pomembno, da k problemu pristopimo celostno in tako zajamemo dejavnosti na različ-
              nih ravneh preventive, kar vključuje izobraževanja vratarjev sistema in staršev; uvajan  je
              zaščitnih strategij v širši skupnosti; preventivne intervencije usmerjene na mladostnike in
              delo s samomorilno ogroženimi mladostniki (Konec Juričič idr., 2021).

              Preventivne aktivnosti imajo lahko različne cilje in so namenjene različnim skupinam. Ob
              tem je potrebno poudariti, da so najučinkovitejše takrat, kadar o njihovem oblikovanju
              in izvajanju obstaja konsenz med strokovnimi delavci šole, starši in mladostniki. Cilji so
              lahko usmerjeni na zgodnje odkrivanje mladostnikov v stiski, na ozaveščanje ključnih sis-
              temov o problemu ali na krepitev kompetenc mladostnikov, za njihovo boljše soočanje z iz-
              zivi odraščanja. Zgodnje odkrivanje mladostnikov v stiski je pomembno, saj s tem vplivamo
              na zmanjšanje verjetnosti za razvoj samomorilnega vedenja, depresije ter tveganih vedenj.

              Za eno največjih evropskih naključno razporejenih kontrolnih študij (RTC) na področju
              pristopov  preprečevanja  samomorilnega  vedenja  med  mladostniki  velja  študija  SEYLE
              (Wasserman idr., 2015), ki je primerjala tri različne vrste intervencij s kontrolno skupino.
              Intervencije so vključevale izobraževanje učiteljev in šolskih delavcev za boljšo prepoznavo
              in ukrepanje ob samomorilno ogroženih mladostnikih, obsežen program presejanja mla-
              dostnikov in njihovo obravnavo ter interaktivne delavnice ozaveščanja mladostnikov. Po
              izvedbi intervencij so avtorji študije ugotavljali, da je v vseh skupinah intervencij upadlo
              število poskusov samomora, samomorilnih teženj in depresije. Učinek je bil viden tudi v
              kontrolni skupini, ki je prejela le minimalno intervencijo s kratkimi brošurami o duševnem
              zdravju. Glede na to, da vse intervencije spodbujajo komunikacijo o duševnem zdravju, je
              učinek mogoče pripisati že tej minimalni intervenciji ter reševanju evalvacijskih vprašalni-
              kov, ki mladostnike spodbujajo k refleksiji o njihovem duševnem zdravju. Ko so avtorji pri-
              merjali rezultate po intervencijah s kontrolno skupino, je bil viden učinek intervencij le v in-
              teraktivnih delavnicah za mladostnike. Verjetno je manko učinkov izobraževanj za učitelje
              in presejanja posledica preveč specifičnih aktivnosti, ki jih mladostniki niso sprejeli oz. so
              bili znaki samomorilnega vedenja precej skriti. V interaktivnih delavnicah so avtorji zaznali
              50 % upad samomorilnega vedenja. Hkrati so ugotovili, da je potrebno v program vključiti
              77 mladostnikov, da preprečimo 1 primer samomorilnega vedenja. Učinek intervencije je bil
              večji kot pri primerljivih drugih univerzalnih preventivnih programih.

              Podobne aktivnosti vključujejo tudi javnozdravstveni programi, projekti ter pristopi k va-
              rovanju in promociji duševnega zdravja, preventivi težav v duševnem zdravju ter prepreče-
              vanju samomorilnega vedenja mladostnikov, razviti v Sloveniji (npr. To sem jaz, A (se)
              štekaš?!?, Neverjetna leta). Ti posegajo na področja univerzalne, selektivne in indicirane
              preventive, a zajemajo raznolike pristope k načrtnemu, ciljnemu in sistematičnemu delu na
              področju preprečevanja samomorilnosti in skrbi za duševno zdravje mladostnikov. Kljub
              temu da gre za dobro delujoče, z dokazi podprte pristope, pa avtorji pristopov opozarjajo na
              pomen njihove sistemske implementacije in želenega zagotavljanja enakomerne dostop-
              nosti učinkovitih programov in mreže pomoči (Konec Juričič idr., 2021).



                                                   37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44