Page 44 - Samomorilno vedenje mladostnikov
P. 44

Resorji izvajalcev za preprečevanje

                 samomorilnega vedenja med mladimi



                 Mladostniki so vključeni v različne socialne sisteme, saj poleg šole obiskujejo še pros-
                 točasne dejavnosti, so del vrstniških skupin in širše skupnosti. Z namenom učinkovitega
                 preprečevanja samomorilnega vedenja je ključno, da pristopimo celostno, pri čemer poleg
                 strokovnjakov iz vzgojno-izobraževalnih ustanovah (VIZ) zajamemo tudi druge vratarje sis-
                 tema, kot so nevladne organizacije (NVO), zdravstvo (ZDR) in socialno varstvo (SOV).

                 Zaradi narave svojega dela se ti strokovnjaki pogosto srečujejo z mladostniki. Posledično
                 lahko implementirajo preventivne aktivnosti ter hitreje prepoznajo znake stiske in pravo-
                 časno ukrepajo. Kljub njihovi ključni vlogi pri preprečevanju samomorilnega vedenja mla-
                 dih so pogosto nezadostno ali različno usposobljeni za samozavestno in hitro odreagiranje
                 v kriznih situacijah (npr. Feldman in Freedenthal, 2006).



                 Vzgoja in izobraževanje

                 Učitelji, ki preživijo veliko časa z učenci, so v edinstvenem položaju, da zaznajo opozorilne
                 znake, ki jih starši morda ne opazijo, kar jim daje ključno vlogo pri preprečevanju samo-
                 mora (Ayer in Colpe, 2023). Vendar se šolsko osebje pogosto sooča z velikim pritiskom,
                 da prepozna te znake in ustrezno ukrepa, tako pred samomorom kot po njem (Singer idr.,
                 2018). Študije (npr. Stickl Haugen idr., 2023; Tompkins idr., 2010) razkrivajo, da se je več
                 kot četrtina učiteljev (26,9 %) že soočila s smrtjo učenca zaradi samomora, približno tretjini
                 (36,4 %) pa se je učenec razkril, da ima samomorilne misli (Stickl Haugen idr., 2023). Ve-
                 čina učiteljev se je tako že srečala z vsaj enim samomorilnim učencem v preteklem mesecu
                 (20,0 %) ali letu (39,0 %; Tompkins idr., 2010). Učitelji, ki so že imeli izkušnje s takšni-
                 mi situacijami, so poročali o povečani samoučinkovitosti in samozavesti pri sodelovanju v
                 preventivnih ukrepih, medtem ko so učitelji, ki so doživeli smrt učenca zaradi samomora,
                 občutili več nemoči in izkazali manjšo pripravljenost sodelovati v izvajanju preventivnih
                 programov (Stickl Haugen idr., 2023).

                 Kljub naštetim izzivom je nedavna metaanaliza (Brann idr., 2021) pokazala, da preventivni
                 programi za preprečevanje samomora znatno prispevajo k izboljšanju učiteljevega znanja
                 in veščin za pomoč ogroženim učencem ter povečujejo ozaveščenost o samomorilnem ve-
                 denju. Ti programi so se pokazali kot ključni za povečanje učiteljeve zmožnosti prepoznava-
                 nja in ustreznega ukrepanja ob znakih samomorilnosti (Brann idr., 2021). Ti podatki kažejo
                 na potrebo po specifičnem usposabljanju, ki bi moralo obsegati znanje o znakih tveganja
                 samomora in posebnih ukrepih, ki bi jih morali sprejeti pri delu z otroki in mladostniki, ki
                 izkazujejo samomorilno vedenje (Stickl Haugen idr., 2023). Usposabljanje šolskega ose-
                 bja ima pomemben vpliv na njihovo večjo proaktivnost pri intervencijah in pripravljenost
                 za ukrepanje v kriznih situacijah, kar vodi do pozitivnih sprememb v njihovih stališčih do


                                                    42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49