Page 21 - Scripta manent
P. 21

Pogled v preteklost edukacije na Primorskem


             razvijanje slovenske nacionalne identitete na Primorskem. Slovenski učitelji
             so emigrirali večinoma v Jugoslavijo. Pomembno pa je, da so imeli učitelji,
             ki so obiskovali moško učiteljišče v Kopru, po končani drugi svetovni vojni
             vidno vlogo pri obnovi slovenskega šolstva. Med njimi so bili France Bevk,
             Andrej Šavli in Venceslav Čopič; na glasbenem področju so bili zelo dejavni
             Ivan Grbec,Ivan Karlo Sancin,Fran Venturini,Srečko Kumarin Avgust Šuligoj.⁵
               Na Primorskem se je po drugi svetovni vojni čutil vpliv preteklosti z odsot-
             nostjo izobraževanja v slovenščini ter s posledičnim pomanjkanjem šolskih
             stavb in dijakov z ustrezno izobrazbo. Na obnovo šolstva po vojni so vplivale
             tudi zunanjepolitične razmere, predvsem jugoslovansko-italijanska razmeji-
             tev in ustanovitev Svobodnega tržaškega ozemlja. Kot pomemben zunanji
             dejavnik sta šolstvo sooblikovali razhod z ZSSR ter nova socialistična oblast
             in politika.⁶
               Po drugi svetovni vojni so ponovno ustanovili učiteljišče, najprej v Porto-
             rožu, kasneje (leta 1958) se je preselilo v Koper in k slovenski gimnaziji. Obe
             šoli in profesorji so bili v povojnih letih pomembni nosilci kulturno-prosvetne
             dejavnosti v mestih in vaseh, saj so tako na Primorskem dvigali izobrazbeno
             raven prebivalstva.⁷ V občutljivem obdobju vzpostavljanja zahodne meje so
             profesorji skupaj z dijaki z živahnim kulturno-prosvetnim delovanjem spod-
             bujali projugoslovansko pripadnost predvsem med Slovenci, ki jim je italijan-
             ska oblast med obema vojnama šibila nacionalno identiteto in zavest.⁸
               Jugoslovanska oblast je po drugi svetovni vojni intenzivno razvijala in-
             dustrijo, posledično so se krepila mesta.⁹ Industrijski razvoj je zahteval dvig
             splošne izobrazbene ravni, zato je oblast uvedla reformo celotnega izobra-
             ževalnega sistema. Uvedli so enotno osemletno osnovno šolo, s katere so
             učenci lažje prehajali na poklicne in srednje tehnične šole.
               Leta 1946 so v Kopru ustanovili slovensko pomorsko trgovsko akademijo
             in navtično šolo. Leta 1948 je bila srednja šola preseljena v Piran, preimeno-
             vali so jo v Pomorski tehnikum. Oblast je izobraževanju dajala velik pomen,
             leta 1954 so pričeli graditi nove prostore, namenjene srednji pomorski šoli.
             Hiter razvoj pomorskih gospodarskih panog, na Koprskem je izstopal razvoj
             pristanišča, v Piranu pa ladjedelnice in Splošne plovbe, je sooblikoval nasta-


            ⁵Andrej Šavli, Vrsta skozi čas (Pokrajinski arhiv Koper, 2017).
            ⁶ Aleš Gabrič, »Šolstvo na Slovenskem v letih 1945–1951,« Zbornik za zgodovino šolstva in prosvete,
             24 (1991): 67–92.
            ⁷ PAK KP 783, škatla 12, letna poročila o šolanju.
            ⁸Julij Beltram, Pomlad v Istri: istrsko okrožje cone B STO 1947–1952 (Lipa, 1986).
            ⁹ Deborah Rogoznica, Iz kapitalizma vsocializem: gospodarstvo coneBSvobodnega tržaškega oze-
             mlja; 1947–1954 (Pokrajinski arhiv Koper, 2011).


                                                                             19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26