Page 26 - Scripta manent
P. 26

Lucija Čok


                  godiltudivzgojno-izobraževalnisistem.Poletu1954,kosejepoLondonskem
                  memorandumu nekdanja cona B STO-ja priključila k Sloveniji, so potrebe po
                  strokovnih kadrih hitro naraščale, zato sta bili ustanovljeni Srednja ekonom-
                  ska in Industrijsko-kovinarska šola, ki sta se kasneje preimenovali v Srednjo
                  ekonomsko in družboslovno šolo ter Srednjo kovinarsko in prometno šolo
                  Koper.
                    70. leta so bila ugodna za razvoj visokega šolstva (ustanovitev Univerze
                  v Mariboru, enote Pedagoške akademije v Novi Gorici in nekoliko kasneje
                  v Kopru), kajti Kavčičev policentrizem je spodbujal lokalni razvoj.⁴ Ob vseh
                  razgovorih pa se je zamisel, da bi nastala tretja slovenska univerza na Pri-
                  morskem, zdela še neuresničljiva. Težnja po unitarizmu iz časov nastajanja
                  ljubljanske univerze, ki naj bi se po predlogu zakonodaje iz leta 1921 ude-
                  janjil v eni (beograjski) univerzi z dislociranimi enotami po državi Jugosla-
                  viji, se je celo v 90. letih prejšnjega stoletja pojavila tudi v primeru ustana-
                  vljanja primorskih visokošolskih in raziskovalnih zavodov. Ob ustanavljanju
                  Znanstveno-raziskovalnega središča Koper leta 1994 so se nekateri vplivni
                  ljubljanski univerzitetniki močno trudili, da bi namesto samostojnega razi-
                  skovalnega zavoda ustanovili dislocirano enoto Znanstvenega inštituta Filo-
                  zofske fakultete Univerze v Ljubljani. S strani oblasti dirigiran unitarizem ob
                  ustanavljanjuljubljanskeuniverzejevprimeruprimorskeuniverzezamenjala
                  težnja slovenske oblasti po privatizaciji visokega šolstva pod krinko regiona-
                  lizacije. V tem scenariju pa so bila prizadevanja, da Primorska dobi univerzo,
                  ki naj bi jo ustanovila država, moteč element. Proti sleherni državni politiki,
                  ki s pogledom iz centra na geografskem in strateško pomembnem obrobju
                  Slovenije ni videla svoje lastne usode, je sredi 80. let pesnik in domoljub Ciril
                  Zlobec zapisal:⁵

                       Naš geopolitični položaj je očitno tak, da v modernem svetu moramo,
                       če se hočemo ohraniti kot narod, živeti odprto in hkrati strnjeno v sebi,
                       kajti za nas sta enako smrtni tako zakrnelost kot razpršenost. Biti mo-
                       ramo odprto jedro!

                    Po drugi svetovni vojni je bila postavitev šolstva v slovenski Istri zgodovin-
                  sko pogojena. Na zgodovinskih dejstvih zasnovan prolog v romanu Zlo pri-
                  hajassevera⁶ istrskega pisatelja Fulvia Tomizze zanimivo predstavlja to obdo-
                  bje. Ob italijanskih šolah je bila v letu 1945 ustanovljena tudi slovenska gim-


                 ⁴ Stane Kavčič, predsednik slovenske vlade (predsednik Izvršnega sveta Skupščine SRS) od 1967
                  do 1972.
                 ⁵ Ciril Zlobec, »Beseda, dve iz arhivskega spomina,« pismo avtorici, Ljubljana, 13. 3. 2011.
                 ⁶ Fulvio Tomizza, Il male viene dal Nord: il romanzo del vescovo Vergerio (Mondadori, 1984).
                  24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31