Page 27 - Herojska doba Histrov
P. 27

Herojska doba Histrov





            Tretje obdobje se bo začelo po drugi svetovni vojni, z znat-  of the Veneto culture (Gnirs 1925; Degrassi 1933; Duhn,
            nim in predvsem profesionalnim razvojem stroke v Istri. Tra-  Messerschmidt 1939; Mihovilić 2014, 14). This was also
            jalo bo vse do preloma tisočletja, zlasti zaradi razmer v 90.   the time of the publication of B. Tamaro’s comprehensive
            letih prejšnjega stoletja. Spet se začnejo večja sistematična   catalogue and critical review of the stone sculpture, pro-
            izkopavanja, terenski pregledi, manjša sondiranja, zaščitni   viding the final stylistic and chronological determination
            in revizijski raziskovalni projekti. Sledijo tudi prve obsež-  of the sculpture from Nesactium in the context of Adriatic
                                                                           th
                                                                     th
            nejše sistematizacije znanega gradiva v monografskih in   art of the 7  and 6  centuries BCE (Tamaro 1927).
            kataloških izdajah ter promocija in predstavitev širšemu   The third phase following the Second World War, a period
            znanstvenemu in popularnemu krogu. Še posebej je treba   that saw significant strides achieved in Istria – espe-
            izpostaviti izkopavanja nekropol v Kaštelu pri Bujah, v Pulju   cially in terms of professionalization – in the field of
            in na Limski gradini ter najepohalnejše izkopavanje v Nezak-  archaeology. This would continue into the new political
            ciju z najdbo grobnice leta 1981 (Baćić 1957; 1958; Mladin   framework that emerged with Croatian independence and
            1969; Bekić 1996; Mihovilić 1996). Izjemno dragocene so   through to the turn of the millennium, and the situation
            obsežnejše sistematizacije in posebne študije železnodob-  in the 1990s. This period saw a revival of major and sys-
            nega gradiva z grobišč Beram, Limska gradina, Picugi in   tematic excavation campaigns, field surveys, small–scale
            Pulj (Kučar 1979; Mihovilić 1972; Moretti 1983; Mihovilić   sondage, rescue, and re–excavation work. This period
            2014, 16–18) kot tudi z gradišča Vrčin (Buršić-Matijašić   also saw the first comprehensive systematisation of
            1989; 1997). Mnogo gradiva je vključeno v specializirane   the known archaeological material in monographs and
            študije, ki so bile za razumevanje materialne kulture tega   catalogues, and its promotion and presentation in the
            prostora ključnega pomena in trajne vrednosti, še posebej   broader academic and popular sphere. Certainly notable
                                                             is the excavation of the necropolis at Kaštel near Buje, in
            študije orožja, noše, nakita ter uvožene keramike (Mladin   Pula, and at the Limska gradina site, and the momentous
            1974; Guštin 1974; 1987; Glogović 1979; 1996; Mihovilić   excavation at Nesactium, including the discovery of a
            1990; 1991; 1995; Buršić-Matijašić 1995; Harding 1995;   tomb in 1981 (Baćić 1957; 1958; Mladin 1969; Bekić 1996;
            Teržan 1976; 1996). Sintetične razprave so podpisovali,   Mihovilić 1996). The comprehensive systematisation
            kot že omenjeno, Š. Batović, B. Čović in S. Gabrovec ter   and separate study of the Iron Age material culture from
            R. Vasić, vendar sta najcelovitejši pregled in stanje po-  the necropolises at Beram, Limska gradina, Picugi, and
            znavanja železne dobe kmalu ponudila S. Gabrovec in K.   Pula (Kučar 1979; Mihovilić 1972; Moretti 1983; Mihovilić
            Mihovilić (1987) z obsežnim poglavjem »Istarska grupa«   2014, 16–18), and from the Vrčin hillfort (Buršić-Mati-
            v monografiji Praistorija jugoslavenskih zemalja V. Končno   jašić 1989; 1997) are of particular significance. Much of
            je bila nezakcijska skulptura ponovno vrednotena in inter-  the material was covered in specialist research critical
            pretirana z različnih perspektiv v delih J. Fischer (1984),   and of lasting value to our understanding of the mate-
            S. Kukoč (1987; 2001) in L. Kovač (1993), mnogi predmeti   rial culture or this region, in particular the research of
            umetniških značilnosti pa so dobili zasluženo mesto v   the weaponry, clothing, jewellery, and imported pottery
            poglavju »Brončano i željezno doba« N. Majnarić-Pandžić,   (Mladin 1974; Guštin 1974; 1987; Glogović 1979; 1996;
            v prvem celovitem pregledu predzgodovinske umetnosti   Mihovilić 1990; 1991; 1995; Buršić-Matijašić 1995; Harding
                                                             1995; Teržan 1976; 1996). Academic syntheses have been
            na tleh Hrvaške (Majnarić-Pandžić 1998). Histrska kultura   penned, as noted above, by Š. Batović, B. Čović and S.
            je od takrat naprej dosledno predstavljana na velikih med-  Gabrovec, and R. Vasić, but the most integral overview
            narodnih simpozijih in tematskih razstavah. Velik odmev je   and review of our current understanding of the Iron Age
            imela izjemna razstava Histri i Etruščani, ki jo je leta 1986   period was provided shortly thereafter by S. Gabrovec
            postavila K. Mihovilić v mnogih mestih doma in v tujini   and K. Mihovilić in the expansive chapter on the “Istri-
            (Mihovilić 1988). Sledila je monografija Nezakcij: nalaz   an Group” in the monograph Praistorija jugoslavenskih
            grobnice 1981. godine z istoimensko razstavo prav tako K.   zemalja V (“The Prehistory of the Yugoslav Lands, vol.
            Mihovilić (1996), ki je predstavila izjemno bogato in najpre-  5”) (Gabrovec, Mihovilić 1987). Lastly, the sculpture from   The Heroic Age of The  Histri
            stižnejšo nezakcijsko grobnico, raziskano, dokumentirano   Nesactium was again reviewed and interpreted from
            in predstavljeno na sodoben način.               various perspectives in the works of J. Fischer (1984),




                                                                                                                25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32