Page 275 - Kavrečič, Petra. 2015. Turizem v Avstrijskem primorju. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 275
pod zemljo
jih dobili, ako ne v gosli pa v klobuke«.76 Dobre gostinske usluge v Postojni
je po podatkih Radicsevega vodnika nudil moderno opremljen Hotel Adels-
berghof,77 ki je ponujal nočitev z zajtrkom in ponudbo hrane à la carte. Radi-
sc ni pozabil omeniti električne razsvetljave, ki je bila napeljana v jamo (Ra-
dics, 1885, 75–77).

Vodnik oziroma potovalni priročnik po južni železnici, ki ga je v nem-
škem, madžarskem, italijanskem in angleškem jeziku izdala generalna direk-
cija c.-kr. priv. družbe Južne železnice, je izšel leta 1899. Namen potovalnega
priročnika, z bogato opisano pokrajino, s priloženimi fotografijami, z zemlje-
vidi, železniškimi povezavami, voznimi redi in reklamami, je bil privabiti čim
večje število tujih gostov v monarhijo. Služil pa naj bi tudi kot oglasnik za kra-
je poletne svežine (Sommerfrischen), zdravilišča in namestitve za tujce, ki bi v
njem objavljale svojo ponudbo in storitve (Studen, 2006a, 31).

Za oglase so skrbeli tudi ponudniki turističnih nastanitev. Pavel Jurca
je za svoj hotel Ribnik leta 1908 navedel primerno lokacijo v bližini železni-
ške postaje, ki je bila hkrati dovolj oddaljena od cestnega prahu in hrupa. Po-
sebej je izpostavil dobro dunajsko kuhinjo in pester izbor vin. Hotel je imel
elektriko, kopalnice in dobro opremljene sobe. Vodik po Kranjski v nemškem
jeziku, ki ga je leta 1911 izdala Deželna zveza za tujski promet, je hvalil pom-
bembne dosežke modernizacije, in sicer dobro urejeno kanalizacijo, vodovod,
elektriko ter ponudbo za kratkočasenje letoviščarjev v Postojni (ponudba hra-
ne in pijače, teniško igrišče, kopeli, promenade, park, glasba, kegljišče, jamska
slavja) (Čeč, 2009, 72).

Uprava Postojnske jame pa je v domačem in tujem tisku objavljala pri-
spevke o jami ter razvijala oglaševanje z reklamnimi plakati, ki so jih lepili na
železniške vozove in avstrijske kolodvore. Kakor je navedel sam Globočnik, je
Jamska komisija za turistični razvoj kraja storila veliko. Jama je bila oglaševa-
na in poznana v evropskih in ameriških vodnikih, njene lepote so oglaševa-
li na reklamnih plakatih vseh znanih kopališč v Avstriji, Nemčiji, Italiji, celo
Franciji in Angliji. Postojnska jama je bila kot edinstveno čudo navedena v ge-
ografskih učbenikih. Kljub temu je znani postojnski hotelir komisijo pravil-
no opozarjal na »zastarelost« njihove oglaševalske politike. Jama je bila po
njegovem mnenju premalo poznana izven domačih meja, propagando komi-
sije je označil kot nepraktično, saj »javnosti ne zanimajo n. pr. pravila Jamske
uprave, ki so na Vaših reklamnih plakatih, mnogo važneje je, da imajo ti ele-
ganten okvir pod steklom ter kratko in privlačno besedilo«. Progler se je zav-

76 Novice, V Postojni, 9.7.1862, letnik 20, št. 28, 236.
77 Hotel je leta 1874 dal zgraditi Franz Progler s švicarskim prijateljem Schäpflerjem (Savnik, 1960,

108–09).

275
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280