Page 104 - Čuš, Alenka, et al. ur. (2018). Družbeni in politični procesi v sodobnih slovanskih kulturah, jezikih in literaturah. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 104
družbeni in politični procesi v sodobnih slovanskih kultur ah ...

Second part of this article will be analytical. It will deal with con-
crete examples of Slovenian street poetry, where themes of patien-
ce/impatience occur. The theme performs in two roles: intoleran-
ce and an appeal to tolerance.
Key words: street poetry, rap, literary theory, literary history,
intolerance

Uvod

Ulična poezija je bila dolgo asociirana zgolj z glasbeno umetnostjo in je jav-
nosti bolj znana pod zvrstnim imenom rap, ki kot kratica pomeni Rhythm
and Poetry (slov. ritem in poezija) ali Rhythmically Accentuated Poetry (slov.
ritmično poudarjena poezija). Utemeljitev rabe besedne zveze znotraj lite-
rarne vede poleg razvezane kratične oblike temelji še na pomenu obeh se-
stavin, pri čemer se ulica pomensko veže na načrtno speljano pot s pločni-
kom v mestu, poezija pa s tistim historičnim pomenom starogrškega izraza
póiēsis, ki je predstavljal pesniško umetnost, povezano z glasbo in plesom,
kar se še danes kaže v uglasbitvah tradicionalne poezije.

Razlika med pojmi: ulična, poulična in urbana poezija je v njihovi
konotaciji in dejanski rabi. Medtem ko je besedna zveza urbana poezija že
dalj časa v rabi za tisto obliko tradicionalne poezije, ki vsebuje elemente ur-
banega okolja, ima besedna zveza poulična poezija negativno konotacijsko
vrednost, saj čutimo tvorbo kot analogijo tvorbi besedne zveze poulično
dekle (pocestnica/vlačuga/prostitutka). Zaradi tega se je za rap že pred čas-
om pojavil sinonim ulična poezija, ki je utemeljen tudi z dejansko rabo v
besedilih slovenskih uličnih pesnikov.

Znotraj teorije ulične poezije prihaja do delitve na ožjo in širšo opre-
delitev, pri čemer ožja ulično poezijo razume zgolj kot zapisano besedilo,
izolirano od glasbenega konteksta, za kar se je v anglosaškem svetu oblik-
oval izraz raps, ki ima ustreznico v rap lyrics (slov. rap besedila), širša pa jo
razume kot sklop poezije in glasbe, besedila in glasbene podlage, govora in
instrumentalne spremljave, v katerih prihaja do medumetnostnega pove-
zovanja, ki temelji na vzajemnem odnosu poezija : glasba. Širša opredel-
itev ulične poezije pa upošteva tudi performative, persono, glasovno inter-
pretacijo in modo (po Kusterle 2016).

Nestrpnost v ulični poeziji

Nestrpnost v ulični poeziji izvira iz ameriškega okolja, od koder ta oblika
poezije izhaja. V ameriškem kontekstu je potrebna refleksija o družbeno-

102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109