Page 198 - Kotnik, Vlado. 2018. Medijske etnografije: K antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 198
medijske etnografije: k antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja

ge večerne toalete, ki naj ne bi bile črne ali bele barve. V tem primeru so
bili klobuki in globoki dekolteji skrajno neprimerni. Denotativen pomen
banketnega oblačilnega protokola kraljice in njenih spremljevalcev ter po-
vabljenih gostov je po poročanju medijev med nepovabljeno elito dosegel
zavidljive konotirane izraze zavisti in prikrajšanosti. Konotacija kraljiči-
ne opulentno slovesne oprave v denotirani skoraj do tal dolgi srebrni oble-
ki, narejeni iz brokata5 s krznenimi obrobami, kroni iz diamantov in rubi-
nov na glavi, bogatem nakitu iz draguljev okoli vratu in rok, orokavičenih
v kratke bele rokavice, ter odlikovanjem na levi strani prsnega koša, ni do-
voljevala nobenega dvoma o njeni monarhični superiornosti in distinktiv-
nosti pri nas. Dihotomija med denotativnim in konotativnim pomenom
kraljičine modne performance je paradoksno prav v ultimativni ideološki
skladnosti obeh plati znaka, v katerem je zapovedan oblačilni kod v vseh
njenih treh ali štirih formalnih oziroma javnih modnih performancah v
času obiska posredoval eno samo sporočilo: spročilo, ki je v eni osebi per-
sonificiralo vso trdnost, stalnost, verodostojnost, izjemnost, kontinuiteto,
tradicijo obstoja britanske monarhije. To sporočilo je bilo pravo nasprot-
je družbenega položaja slovenske tranzicijske elite in vladajočega razreda,
zaznamovanega s kratkoživostjo, nestabilnostjo, neustaljenostjo, povpreč-
nostjo, shizofreno razdeljenostjo, protokolarno provincialnostjo, modno
inferiornostjo.

Sklepne ugotovitve

V pričujočem prispevku smo lahko videli, da so moda, oblačenje in obla-
čila eminentne označevalne kulturne prakse slovenskih tranzicijskih elit,
vplivnih skupin, bogataških razredov in izpostavljenih posameznikov. Te
elite o svojem položaju v slovenski družbi s pomočjo medijev redno in iz-
datno komunicirajo prek mode, oblačil in oblačenja. Integrativnost in dis-
tinktivnost mode kot sredstva za komuniciranje z javnostmi elitam zago-
tavljajo edinstvenost in različnost hkrati, participacijo in distanco, estetiko

5 V tujini je bila njena modna reciklaža v Sloveniji takole obravnavana: »Razen najpo-
membnejših dogodkov in običajnih družabnosti, kot so vsakoletne vrtne zabave, diplo-
matski sprejemi in državniške večerje, je kraljica že v preteklosti začela na različne načine
zmanjševati stroške … Čisto običajna je postala tudi praksa, v skladu s katero si je več-
krat nadela ista, le nekoliko predelana oblačila. Za državniški obisk v Sloveniji oktobra
2008 je prosila Angelo Kelly, naj ji toaleto za slovesni banket napravi iz srebrnega in zlate-
ga brokata, ki so ji ga dve desetletji prej poklonili med nekim obiskom na Bližnjem vzho-
du. To gesto so na kraljevem dvoru poimenovali 'visoka moda v kreditnem krču'« (Smith
2013: 447–448).

198
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203