Page 306 - Kotnik, Vlado. 2018. Medijske etnografije: K antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 306
medijske etnografije: k antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja

tosti v youtubersko skupnost: »Meni YouTube predstavlja življenje, ker jaz
brez YouTuba dobesedno ne morem. Sicer ni to zdaj neka življenjska reč kot
recimo hrana, ampak, recimo, jaz sem na YouTubu dobesedno vsak dan …
imam pač tiste svoje naročnike, katere gledam vsak dan in res pač preživim
toliko časa na YouTubu … res dvomim, da je še kdo tukaj … ampak je živl-
jenjski stil« (INFž18).

Mnogi naši informatorji so govorili o svojih najljubših kanalih, you-
tuberskih zvezdah, naročnikih, vsebinah, tutorialih, youtuberskih specia-
lizacijah pa tudi o zaslužkih in bogastvih. Natakarica, ki se ima za pasiv-
no uporabnico YouTuba, saj ga uporablja le za gledanje posnetkov, takole
ironizira digitalno džunglo youtuberske vserazpoložljivosti vsebin: »Če se
da obogateti na račun tega, kako dobro znaš ocvreti krompir in obrniti bur-
ger … ja, da se. Na račun gledalcev, poslušalcev oziroma tistih, ki so aktivni
na spletnih medijih, nastajajo YouTube senzacije. Ti ljudje dajejo s komen-
tarji in všečki nevede ali vede velik virtualni pomen všečkanju. Virtualno po-
tem postane realno …« (INFž12). Informatorka nazorno opozori na to, da
se med youtuberji in youtuberskim prostorom vzpostavi neko nevidno raz-
merje, ki pa ima realne posledice. Spomni nas na to, da obravnava YouTuba
kot kiber prostora v okvirih iluzije, domišljije in bega pred resničnostjo ni
povsem ustrezna, saj ima YouTube lastno ekonomijo, sociologijo in psiho-
logijo svoje skupnosti. Tudi če uporabniško vpetost v youtubersko skup-
nost razumemo v okvirih integracijskih iluzij in participatornih utopij, ima
YouTube v resnici zelo resnične vplive in posledice: omogoča posel, tekmo
za všečke in komentarje, interakcijo z drugimi mediji, preživljanje proste-
ga časa, promocijske aktivnosti, ponuja rešitve samozaposlovanja, ustvarja
nove poklice in vloge, navsezadnje dejanske stike med ljudmi, in oblike ko-
munikacije, ki »so večje od življenja samega«, saj se na kupu v tekmi za po-
zornost youtuberjev znajdejo diletantski in visoko profesionalni, trivialni
in ustvarjalni, poneumljajoči in poučni izrazi globalno slavljene participa-
torne kulture.

YouTube je eponim participatorne kulture, utelešene v krilatici
»Broadcast Yourself«. Z njo taponira podobe posameznikov in kolektivov,
ki si želijo osebnega izražanja in hkrati imeti nadzor nad lastno medijsko
produkcijo in distribucijo. Ta znamenit slogan se je sicer leta 2012 upoko-
jil, ko se je YouTube želel odmakniti od koncepta skupnosti, organizira-
ne okrog uporabniško skreiranih vsebin, da bi postal pristen tekmec tra-
dicionalnim medijem. Strožja zaščita avtorskih pravic, investicije v izvirne
programe in implementacija plačljivih storitev so samo trije elementi, ki

306
   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311