Page 333 - Kotnik, Vlado. 2018. Medijske etnografije: K antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 333
nekoč med slovenskimi youtuberji ...

da pošteno laže. Tako da stvar je problematična …« (INFž48). Absolventka
iz Ankarana je delila podoben pogled: »Kaj naj rečem (smeh). Če pogledam
z vidika glasbenikov in ostalih ustvarjalcev, je vsekakor sporno, če nekdo ob-
javlja brez avtorskih pravic. Če pa pogledam z mojega vidika, je zelo lepo ne-
kaj dni po objavi serije ali filma pogledati eno ali drugo kar doma na kavču
(smeh). Sicer pa se mi zdi, da je YouTube, kar se tega tiče, čedalje bolj strikten
in so takšni videi v nekaj dneh odstranjeni … Imamo skupine, ki jim to ško-
duje, in tiste, ki jim to koristi. Sama se v skrajnem primeru poslužujem tudi
različnih konverterjev za prenos videov, a zelo redko« (INFž39). To dvojno
naziranje spornih praks povsem ustreza glavnini informatorskih opisov.
Skoraj vsi informatorji so priznavali, da se poslužujejo praks downloadin-
ga, uporabljanja YouTube konverterjev oziroma objavljanja avtorsko zašči-
tenih vsebin na nekorekten način, a so v istem dahu zatrjevali, da so pra-
vzaprav proti tovrstni kontaminirani ekologiji YouTuba. Nek informator
je glede piratstva povedal lastno anekdoto: »Pred kakšnim mesecem smo
namreč v eni organizaciji želeli objaviti posnetek na YouTubu in so nam ga
kmalu odmaknili, še prej pa utišali muziko, saj nismo imeli soglasja tuje-
ga izvajalca. No, kasneje smo stvar rešili tako, da smo v podlago dali pesem
manj znanega slovenskega avtorja, ki nam je tudi odobril, da lahko damo
njegov komad« (INFm37).

Informatorji, ki se YouTuba poslužujejo pretežno za ogledovanje vide-
ov in nimajo svojih kanalov ali si ne prizadevajo, da bi njihovih izdelki bili
všečkani oziroma komentirani, imajo do piratstva strpnejši ali bolj prag-
matičen odnos. Tisti informatorji, ki pa nastopajo na YouTubu v vlogi pro-
ducentov lastnih avtorskih izdelkov s področja glasbe, imajo do tovrstnih
spornih praks veliko manj prizanesljiv in tudi zelo osveščen pogled:

Obstajajo online konverterji. Tu ne rabiš imet niti prenesene apli-
kacije na računalnik. Tukaj direkt preneseš zvok in sliko. Mislim
da ti dajo na izbiro, kaj bi radi prenesli, zvok, sliko ali oboje, in
clo te vprašajo v kakšni obliki, v kakšni datoteki bi rad, da se ti
stvar shrani. To pa ni fer, ni prov. Mene kot ustvarjalca glasbe bo-
lijo stvari, kot je, da fani trdijo uau, kok je dober, kok je lepo, kok
jim je všeč tvoja glasba. Pol pa v bistvu ko dobiš polletni obračun
od založbe, pa vidiš, da je blo mogoče kupljenih sto al pa dvesto
pesmi, hkrati ti pa tisoč fanov razlaga, o tem, kok jim je všeč tvo-
ja muzika. Niso pa tok ... (tišina) ... hmm ... recimo čisti primer ...
jaz mesec, dva, včasih do tri, odvisno od zakompliciranosti pe-
smi, ustvarjam. Zdaj nekdo bi v teh treh mesecih dobil tri plače.

333
   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338