Page 338 - Kotnik, Vlado. 2018. Medijske etnografije: K antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 338
medijske etnografije: k antropološki imaginaciji medijev in komuniciranja

po sebi kmalu sneti dol … Kot pravim, to zame ni piratstvo. Vselej pa se je
razširilo zato, ker ljudje želijo že vse stvari deliti z ostalimi« (INFm4). Na
podvprašanje, zakaj je piratstvo prepovedano in zanj na YouTubu obstaja-
jo restrikcije, če sam meni, da v bistvu ne obstaja, pa ponudi pričakovano
antikorporativni uporabniški argument: »Ja, zame to ni piratstvo. Drugače
pa je prepovedano samo zato, ker se založniki bojijo, da ljudje ne bi kupova-
li več originalov … Sem pa proti kršenju avtorskih pravic na YouTubu. To je
zelo slabo. Če bi kršili moje, bi jih sigurno tožil … Mislim, da je povsem nor-
malno, da ne moremo nadzirati vsega, kar potuje po spletu. Zakonodaja pa
itak ne bo nikoli mogla vsega prepovedati … Piratstvo, downloading videov
z YouTuba … problema zame ni, to ni nič kaj takega, česar bi se morali bati
… Bi se pa YouTube lahko izboljšal mogoče s tem, da bi nekatere neumne vi-
dee povsem odstranil (smeh)«.

Oglaševanje na YouTubu večina naših uporabnikov jemlje kot nuj-
no zlo, ki ga morajo prenašati, če želijo biti soudeleženi pri igri, vendar
se v okviru posameznih pogledov oblikujejo tudi pomenljivejše presoje.
Nekaj informatorjev je dalo vedeti, če kaj, potem bi YouTubovi oglasi in
ne domnevno piratstvo uporabnikov moralo postati predmet preizpraše-
vanja YouTubove medijske etike. Triindvajsetletni informator iz Dola pri
Vogljah si YouTube zamišlja prej kot parazita, ki potrebuje globalno hordo
uporabnikov kot svoje gostitelje, da pritegne oglaševalce in poslovne part-
nerje: »YouTube sam ne more živeti. YouTube živi od reklam. Če bo na pri-
mer nekdo, ki objavlja zanimive videe, jih objavil tudi na svoj Facebook pro-
fil ali pa pevka, se bodo vsi potem prijavili tudi na Facebook … Oglaševanje
je za uporabnike moteče. Po drugi strani pa YouTube s tem služi in se oh-
ranja in s tem omogoča uporabnikom, da je še vedno zastonj« (INFm7).
Sedemindvajsetletni youtuber iz Ljubljane nakaže prilagodljiv uporabniški
odnos do oglasov: »Ni mi moteče, če mi ne moti ogled videa, ampak mi je
žal, da zaenkrat majo tak način reklam, da te zmoti med gledanjem oziroma
pred gledanjem ti spustijo reklame in pol še med gledanjem ti spustijo spodi
reklamo, ki jo sicer lahko zapreš. Ampak, ker js nisem navaden smrtnik, ozi-
roma navaden, povprečen uporabnik računalnika, imam svoje trike, s kate-
rimi onemogočim reklame in nemoteno gledam pol videje. Tako da men ne
predstavlja problem, nimam pa nč proti, če majo, ker nam ponujajo to mož-
nost brezplačnega gledanja, tako da je treba žrtvovat neki zato, ne« (INFm2).

Vidimo, da normalizacija oglasno onesnaženega YouTubovega ekosis-
tema pri informatorjih poteka kot stalen pogajalski proces za lastno upo-
rabniško pozicijo.

338
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343