Page 303 - Weiss, Jernej, ur. 2020. Konservatoriji: profesionalizacija in specializacija glasbenega dela ▪︎ The conservatories: professionalisation and specialisation of musical activity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 4
P. 303
didaktični glasbeno-teor etski in kompozicijski pr ispevek slavk a osterca

ni v obliki dialogov med učencem in učiteljem. Osterc se takšnim dialo-
gom v obliki vprašanj in odgovorov sicer izogne, ohrani pa slog pisanja,
kjer je opaziti željo po neposrednem odnosu učitelja do študentov v razre-
du, na kar kaže npr. že tale začetek podrobnejše razdelitve snovi: »Začnemo

z 2 glasjem, po vsem predelanem 2 glasju večglasje. V večglasju le one vaje,
ki so potrebne.«9

Osterc je v razdelitvi snovi v začetku in med obravnavo v traktatu ko-
lebal med jasno začrtanimi mejami poglavij. To kažejo vstavki oz. opombe10
ali pa postavljanje naslovov posameznih poglavij o kontrapunktu kasneje v
samem besedilu, kar je zlasti očitno v zadnjih dveh poglavjih o kontrapun-
ktičnih formah in o fugi.

V poglavju o enostavnem kontrapunktu, s katerim se odpre njegov
traktat, ohranja način poučevanja kontrapunkta po metodi vrst (lat. speci-
es), kar Osterc poimenuje kot način/i (lat. modus).11 Osterčeva globalna di-
daktična zasnova obravnavanja vsebin kontrapunkta namreč ne odstopa
od tradicije, čeprav jo močno razširi in približa potrebam kompozicijskega
stavka 20. stoletja, kar nakaže podrobnejša razdelitev snovi že takoj na za-
četku: »Dvoglasni enostavni kontrapunkt. 1:1, 2:1, 3:1, … 8:1 … / 1:2, 1:3, 1:4 … /
(2:3, 3:2, 3:4, 4:3, 4:5, 5:4, 3:5, 5:3…)«12 Očitno je, da Osterc razširi zgodovinsko
tradicionalne vrste 1:1, 1:2/1:3 in 1:4/1:6 na manjše vrednosti od tradicional-
nih na področju tempus-prolatio. Bolj očiten odmik od tradicije oz. – bolje
rečeno – razširitev tradicije za potrebe skladateljev 20. stoletja pa kaže Os-
terčevo izrazito harmonsko razmišljanje v kontrapunktu. Ko govori o prin-
cipih dvoglasja, razmišlja npr. takole:

Vsak interval (harmonični) naj nam po možnosti predoči akord.

V dvoglasju izraža durov akord najbolje vel.3, pa tudi č.5 in č.8 ali

1. Molov 5ak mala 3. Durov 6ak mala 6, molov 6ak vel.6. 6/4ak 4.

Zmanjšan 5ak zm.5, njegov 6ak ?, njegov 6/4ak zv. 4. Zvečan 5ak

zv.5. 7ak 7, 2ak 2, za 6/5ak in 4/3ak ?

9 Ibid.
10 Ob robu naslova Razdelitev snovi je Osterc z rdečim svinčnikom pripisal še en način

globalne razdelitve snovi v »I. strogi [kpt in ] II. prosti [kpt].« Ibid.
11 Med slovenskimi teoretičnimi spisi ohranja termin vrsta/species L. M. Škerjanc v

svojem Kontrapunktu (1952), glasbeni teoretik J. Osredkar (1995, 1999) pa se je takš-
nemu poimenovanju sicer izognil, ohranil pa je nedotaknjeno osnovno metodološko
razčlenitev in didaktično obravnavo kontrapunktične snovi.
12 Osterc, Kontrapunkt, 2.

301
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308