Page 307 - Weiss, Jernej, ur. 2020. Konservatoriji: profesionalizacija in specializacija glasbenega dela ▪︎ The conservatories: professionalisation and specialisation of musical activity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 4
P. 307
didaktični glasbeno-teor etski in kompozicijski pr ispevek slavk a osterca

Harmonija tudi ni podal uvodne razdelitve snovi, kakor je to storil pri kon-
trapunktu, marveč je sproti nanizal celotno snov. Iz teh razlogov ostaja to
vprašanje odprto.

Okvirno členitev snovi v Osterčevi zamisli lahko izluščimo v njego-
vem načinu podčrtavanja naslovov poglavij, vendar tudi tu ni čisto in pov-
sod dosleden. Najbolj vpadljivo je, da Osterc obravnava posebej durovo in
molovo tonaliteto, čeprav del snovi, ki jo obravnava v poglavju o duru, os-
taja veljaven tudi za mol. Osterčev nabor obravnavane snovi, ki ga povzeva-
mo iz naslovov tekočega besedila celega rokopisa, je naslednji.

Dur. Trozvoki v duru. / Četveroglasje. / Lega glasov. / Notacija. /
Razdalja med glasovi / Lega akorda. / Približni obseg glasov. / Zve-
za akordov v duru - Harmonska vez. / Postopi / Mali stavki s kvin-
takordi. / VII. stopnja. / 6 akord. / 6/4 akord. / Vezava 3zvokov so-
sednjih stopenj. / Prostejši nastop VII. st. / Četverozvoki. / 7akord.
/ Pripravljeni 7ak. v stavku. / Obrnitve 7akorda. / Vezava 4zvokov
med seboj. / Septime stopnjema. / Nonakord in obrnitve. / Unde-
cimakord in trodecimakord. // Mol. / Splošna pravila in navodi-
la. Trozvoki. / Četverozvoki v molu. / Zmanjšan 7ak. / Kadence. //
Harmonsko tuji toni. / Menjalni toni. / Prehajalni toni. / Prehit-
ki. / Zadržki. / Ležeči toni in figure. / Figuracija. / Harmonizacija
skal. / Harmonizacija diatoničnih linij. / Harmonizacija diatonič-
nih melodij.25

Podobno kot osnutek predavanj o kontrapunktu je tudi ta drugi Osterčev
rokopis o harmoniji izrazito didaktične narave. Ob vseh sklopih zaokrože-
ne snovi najdemo tudi tukaj dosledne didaktične zabeležke v oglatem okle-
paju, npr. »[Primeri…]« in »[Vaje]«. Ker manjkajo notni primeri, je Osterc
očitno zapisoval vse primere na tablo neposredno med predavanji.

Razvrstitev poglavij in sama obravnava snovi kažeta, da je Ostercu te-
oretična osnova razmišljanja strogi stavek, vendar pa v razpravi na več mes-
tih zasledimo njegovo izvirno izvajanje. Obravnava snovi kaže, da bi naj
rokopis nastal v zrelih letih ali vsekakor po desetletju poučevanja glasbeno-
-teoretičnih in kompozicijskih predmetov. Čeprav se v uvodnih poglavjih
drži splošno znanih napotkov tvorbe in postavljanja strogega štiriglasnega
glasbenega stavka, hodi v nekaterih izvajanjih svojo pot. Lep primer tega je
obravnava akorda na VII. stopnji dura. Osterc ga obravnava na dveh mes-
tih. Oba citata sta zgovorna sama po sebi.

25 Ibid. Citati naslovov poglavij celega rokopisa na straneh 1–35.

305
   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312