Page 9 - Lesjak, Miha, Marijana Sikošek, Simon Kerma. Ur. 2020. Tematski turizem: teoretični in aplikativni primeru oblik turizma v svetu in Sloveniji. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 9
Uvod 9
premik k turisticˇnim aktivnostim. Turistom pomenijo zadovoljeva-
nje lastnih potreb, pridobivanje novega znanja in zadovoljevanje ne-
kih drug(acˇn)ih motivov, ki so nastali že pred odlocˇitvijo za premik
iz lastnega (znanega) okolja oz. kraja bivanja.
Potovanja ali pocˇitnice, katerih glavni motiv so plaža/pesek, sonce
in morje, še vedno veljajo za predmet množicˇne izbire turistov. De-
stinacije z uniformirano in standardizirano ponudbo 3s (angl. sea,
sand, sun) v poletnih mesecih praviloma krepko presegajo dovoljeno
kapaciteto nosilne zmogljivosti turistov in obiskovalcev, medtem ko
je njihova podoba izven sezone povsem drugacˇna. Mediteranske ob-
morske destinacije, ki ponujajo klasicˇne turisticˇne produkte sonce,
morje in plaže/pesek, se tako soocˇajo s težavami presežka turisticˇ-
nih obiskov (angl. overtourism) in hkrati klicˇejo po novih strateških
usmeritvah upravljanja s turizmom, ki bi bil enakomernejši skozi ce-
lo leto. Podatki Svetovne turisticˇne organizacije za leto 2016 so bili
vecˇ kot nazorni: mediteranske države so namrecˇ v cˇasu poletnih do-
pustov zabeležile preko 392 milijonov mednarodnih prihodov, kar je
ogromna številka. Predstavljamo si lahko, kako mocˇan pritisk pome-
ni to za morske in obalne ekosisteme ter kakšni so možni ucˇinki in
posledice za okolje ter lokalno prebivalstvo.
Razvoj posebnih oblik ali zvrsti turizma obravnavamo kot temat-
ski turizem, ki v turisticˇni sektor prinaša nove dimenzije oblikova-
nja turisticˇnih produktov in mocˇno vpliva na spremembe potovalnih
motivov turistov. Tematske oblike turizma so povezane z naravo, s
kulturo, športom, z gastronomijo, s prireditvami in številnimi drugi-
mi vsebinami ter kot take lahko spreminjajo potovalne navade turi-
stov, ko se jim ponujajo možnosti za segmentirano odlocˇanje za kraj-
še ali daljše pocˇitnice. Ponudba glasbenih tematskih festivalov, špor-
tnih aktivnosti v naravi, kulinaricˇnih doživetij in raziskovanja raz-
licˇnih kulturnih posebnosti tako postajajo prevladujocˇi motiv(i) za
krajše (a tudi precej intenzivne) vikend pobege od »sivine« vsakda-
na, lahko pa so enostavno podaljšek ali dopolnitev taiste vsakdanje
rutine oz. življenjskega sloga posameznika. Daljše pocˇitnice po dru-
gi strani najvecˇkrat predstavljajo kombinacijo ležernega poležavanja
na plaži in aktivnosti, ki jih preko tematskih oblik ponujajo izbrane
turisticˇne destinacije. V paleti tematskih turisticˇnih produktov, ki jih
razvijajo upravljavci turisticˇnih destinacij, lahko posameznik preko
sodobnih tehnoloških orodij že pred svojim prihodom na ciljno de-
stinacijo (so)kreira sebi ljube turisticˇne aktivnosti. Turist v realnem
premik k turisticˇnim aktivnostim. Turistom pomenijo zadovoljeva-
nje lastnih potreb, pridobivanje novega znanja in zadovoljevanje ne-
kih drug(acˇn)ih motivov, ki so nastali že pred odlocˇitvijo za premik
iz lastnega (znanega) okolja oz. kraja bivanja.
Potovanja ali pocˇitnice, katerih glavni motiv so plaža/pesek, sonce
in morje, še vedno veljajo za predmet množicˇne izbire turistov. De-
stinacije z uniformirano in standardizirano ponudbo 3s (angl. sea,
sand, sun) v poletnih mesecih praviloma krepko presegajo dovoljeno
kapaciteto nosilne zmogljivosti turistov in obiskovalcev, medtem ko
je njihova podoba izven sezone povsem drugacˇna. Mediteranske ob-
morske destinacije, ki ponujajo klasicˇne turisticˇne produkte sonce,
morje in plaže/pesek, se tako soocˇajo s težavami presežka turisticˇ-
nih obiskov (angl. overtourism) in hkrati klicˇejo po novih strateških
usmeritvah upravljanja s turizmom, ki bi bil enakomernejši skozi ce-
lo leto. Podatki Svetovne turisticˇne organizacije za leto 2016 so bili
vecˇ kot nazorni: mediteranske države so namrecˇ v cˇasu poletnih do-
pustov zabeležile preko 392 milijonov mednarodnih prihodov, kar je
ogromna številka. Predstavljamo si lahko, kako mocˇan pritisk pome-
ni to za morske in obalne ekosisteme ter kakšni so možni ucˇinki in
posledice za okolje ter lokalno prebivalstvo.
Razvoj posebnih oblik ali zvrsti turizma obravnavamo kot temat-
ski turizem, ki v turisticˇni sektor prinaša nove dimenzije oblikova-
nja turisticˇnih produktov in mocˇno vpliva na spremembe potovalnih
motivov turistov. Tematske oblike turizma so povezane z naravo, s
kulturo, športom, z gastronomijo, s prireditvami in številnimi drugi-
mi vsebinami ter kot take lahko spreminjajo potovalne navade turi-
stov, ko se jim ponujajo možnosti za segmentirano odlocˇanje za kraj-
še ali daljše pocˇitnice. Ponudba glasbenih tematskih festivalov, špor-
tnih aktivnosti v naravi, kulinaricˇnih doživetij in raziskovanja raz-
licˇnih kulturnih posebnosti tako postajajo prevladujocˇi motiv(i) za
krajše (a tudi precej intenzivne) vikend pobege od »sivine« vsakda-
na, lahko pa so enostavno podaljšek ali dopolnitev taiste vsakdanje
rutine oz. življenjskega sloga posameznika. Daljše pocˇitnice po dru-
gi strani najvecˇkrat predstavljajo kombinacijo ležernega poležavanja
na plaži in aktivnosti, ki jih preko tematskih oblik ponujajo izbrane
turisticˇne destinacije. V paleti tematskih turisticˇnih produktov, ki jih
razvijajo upravljavci turisticˇnih destinacij, lahko posameznik preko
sodobnih tehnoloških orodij že pred svojim prihodom na ciljno de-
stinacijo (so)kreira sebi ljube turisticˇne aktivnosti. Turist v realnem