Page 24 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 24
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja
Prvo vprašanje se nanaša na učitelja klavirja, na njegova potrebna zna-
nja in veščine ter osebnostne poteze in pa na proces odnosne dinamike med
učiteljem in učencem. Medosebni odnos in sporazumevanje sta ključna za
uspešen proces učenja in poučevanja, tako tudi zasedata začetno mesto, ta-
koj za uvodom. Učenčevo1 dobro počutje v kvalitetnem, spodbudnem in
razumevajočem okolju je osnova za njegov uspešen glasbeni in osebnostni
razvoj. Načrtovanje pouka in načini poučevanja v nadaljevanju skozi tret-
je in četrto poglavje obravnavajo smernice za sledenje kompleksnemu in-
dividualnemu razvoju posameznega učenca in trenutni dinamiki posame-
zne učne ure klavirja.
Osrednji del monografije, peto krovno poglavje, odgovarja na drugo
vprašanje in je tudi najobširnejše. Predstavljajo ga podrobno obravnava-
ni in analizirani koncepti in veščine učenja klavirja, ki jih v poučevanju
uporabljamo sintetično in z medsebojnim prepletanjem, vendar pa mora
učitelj klavirja prepoznavati in ustrezno voditi postopni učenčev razvoj
na posameznih področjih, prav tako ustrezno »diagnosticirati« morebitne
zaplete ali težave ter imeti na razpolago raznovrstne strategije za dosega-
nje ciljev in soočanje z izzivi. Raznovrstne utemeljene strategije pomenijo,
da jih bo učitelj lahko prilagodil individualnim potrebam, značilnostim,
zanimanjem posameznega učenca in bo le-ta na ta način lahko uspešen.
Bistveno je, da učenca srečamo prav takšnega, kot je, tam, kjer je v svo-
jem glasbeno-pianističnem razvoju, in najdemo najboljše možnosti za nje-
gov napredek. Zavedanje in obvladovanje raznolikih strategij poučevanja
za posamezne koncepte in veščine tudi pomenita, da lahko zmeraj najde-
mo in spodbujamo kakšno učenčevo področje, kjer se kažejo njegove moč-
ne strani; s tem se podpira zanimanje in veselje za igranje klavirja, ukvarja-
nje z glasbo, hkrati pa lažje soočanje z izzivi. Tako so podrobno, analitično
in primerjalno ter hkrati praktično obravnavane slušne veščine, ritmični
koncepti in veščine, koncepti in veščine branja, tehnične, ustvarjalne in
muzikalne veščine. Posebna pozornost je namenjena tudi fiziologiji tele-
sa, ki igra, saj se kot somatska gibalna pedagoginja Body-mind centering®
srečujem z mnogimi glasbeniki s težavami, z napetostmi, bolečinami za-
radi igranja inštrumenta, in tudi mnogi avtorji (Bruser, 1997; Chang, 2009;
Frazer, 2011; Jacobson, 2006; 2015; Roskell, 2020) navajajo, kako zelo po-
membna je pozornost na celotno telo, ki igra, od samega začetka učenja
1 V knjigi je izraz učenec uporabljen enakovredno za učenca in učenko. Enako je izraz
učitelj enakovredno uporabljen za učitelja in učiteljico.
22
Prvo vprašanje se nanaša na učitelja klavirja, na njegova potrebna zna-
nja in veščine ter osebnostne poteze in pa na proces odnosne dinamike med
učiteljem in učencem. Medosebni odnos in sporazumevanje sta ključna za
uspešen proces učenja in poučevanja, tako tudi zasedata začetno mesto, ta-
koj za uvodom. Učenčevo1 dobro počutje v kvalitetnem, spodbudnem in
razumevajočem okolju je osnova za njegov uspešen glasbeni in osebnostni
razvoj. Načrtovanje pouka in načini poučevanja v nadaljevanju skozi tret-
je in četrto poglavje obravnavajo smernice za sledenje kompleksnemu in-
dividualnemu razvoju posameznega učenca in trenutni dinamiki posame-
zne učne ure klavirja.
Osrednji del monografije, peto krovno poglavje, odgovarja na drugo
vprašanje in je tudi najobširnejše. Predstavljajo ga podrobno obravnava-
ni in analizirani koncepti in veščine učenja klavirja, ki jih v poučevanju
uporabljamo sintetično in z medsebojnim prepletanjem, vendar pa mora
učitelj klavirja prepoznavati in ustrezno voditi postopni učenčev razvoj
na posameznih področjih, prav tako ustrezno »diagnosticirati« morebitne
zaplete ali težave ter imeti na razpolago raznovrstne strategije za dosega-
nje ciljev in soočanje z izzivi. Raznovrstne utemeljene strategije pomenijo,
da jih bo učitelj lahko prilagodil individualnim potrebam, značilnostim,
zanimanjem posameznega učenca in bo le-ta na ta način lahko uspešen.
Bistveno je, da učenca srečamo prav takšnega, kot je, tam, kjer je v svo-
jem glasbeno-pianističnem razvoju, in najdemo najboljše možnosti za nje-
gov napredek. Zavedanje in obvladovanje raznolikih strategij poučevanja
za posamezne koncepte in veščine tudi pomenita, da lahko zmeraj najde-
mo in spodbujamo kakšno učenčevo področje, kjer se kažejo njegove moč-
ne strani; s tem se podpira zanimanje in veselje za igranje klavirja, ukvarja-
nje z glasbo, hkrati pa lažje soočanje z izzivi. Tako so podrobno, analitično
in primerjalno ter hkrati praktično obravnavane slušne veščine, ritmični
koncepti in veščine, koncepti in veščine branja, tehnične, ustvarjalne in
muzikalne veščine. Posebna pozornost je namenjena tudi fiziologiji tele-
sa, ki igra, saj se kot somatska gibalna pedagoginja Body-mind centering®
srečujem z mnogimi glasbeniki s težavami, z napetostmi, bolečinami za-
radi igranja inštrumenta, in tudi mnogi avtorji (Bruser, 1997; Chang, 2009;
Frazer, 2011; Jacobson, 2006; 2015; Roskell, 2020) navajajo, kako zelo po-
membna je pozornost na celotno telo, ki igra, od samega začetka učenja
1 V knjigi je izraz učenec uporabljen enakovredno za učenca in učenko. Enako je izraz
učitelj enakovredno uporabljen za učitelja in učiteljico.
22