Page 399 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 399
Gibalna/športna (ne)aktivnost vzgojiteljic
in njihova kompetentnost za razvoj gibanja
predšolskih otrok v prvem starostnem
obdobju

Matej Plevnik
Univerza na Primorskem
matej.plevnik@fvz.upr.si

Tanja Peternelj
Univerza na Primorskem
peternelj.tanja@gmail.com

Potreba po gibanju je otrokova primarna potreba. Zato ima razvoj gibanja, kot
enega od področij dejavnosti v vrtcu, še poseben pomen. Otrok je v zgodnjem
otroštvu izredno dojemljiv za impulze okolja, vpliv v tem obdobju pridoblje-
nih gibalnih izkušenj je za njegov nadaljnji razvoj izredno pomemben. Vrtec
je poleg staršev v obdobju otroštva izredno pomembno okolje, saj otroci v
njem preživijo večino svojega dneva. Otroci naj bi bili v okolju vrtca deležni
mnogoterih gibalnih izkušenj, kar pa je povezano z ustreznim načrtovanjem,
organiziranjem, izvajanjem in vrednotenjem izvedbe gibalnih/športnih aktiv-
nosti s strani vzgojiteljice, na kar ima vpliv tudi njena kompetentnost za vode-
nje omenjenih vsebin. V študiji je sodelovalo 65 vzgojiteljic, ki poučujejo pred-
šolske otroke v prvem starostnem obdobju. Zanimala nas je razvitost njihovih
kompetenc za razvoj vsebin gibanja, tudi v povezavi z njihovo lastno redno gi-
balno/športno aktivnostjo. Ugotovili smo, da gibalno/športno aktivnejše vzgo-
jiteljice svoje kompetence za razvoj gibanja predšolskih otrok ocenjujejo višje.
Ključne besede: razvoj, gibalna/športna aktivnost, kompetentnost, otrok, okolje

Uvod
Posamezna področja razvoja otroka so še posebej v predšolskem obdobju
izrazito povezana in prepletena. Razvoj telesnega, gibalnega, senzornega,
spoznavnega, čustvenega ali socialnega področja ima hkraten vpliv tudi na
druga omenjena področja razvoja. V predšolskem obdobju je pomemben cilj
programov vzgoje in izobraževanja, v katere je otrok vključen, tudi izposta-
vljenost otroka bogatemu izkušenjskemu okolju, v katerem bo lahko razvijal
svoje potenciale in si pridobival pestro ter široko paleto raznovrstnih izkušenj
na vseh področjih razvoja, ki jih bo v prihodnosti bogatil in nadgrajeval (Gal-
lahue, Ozmun in Goodway 2012, 186; Pišot in Jelovčan 2012, 28). Okolje otroka

Čotar Konrad, S., B. Borota, S. Rutar, K. Drljić in G. Jelovčan, ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje
predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.

https://doi.org/10.26493/978-961-293-134-6.399-410
   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404