Page 402 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 402
ej Plevnik in Tanja Peternelj

in šport 1999), za otroke v prvem starostnem obdobju predvidevajo pred-
vsem mnogotero in raznovrstno izpostavljenost različnim dražljajem okolja
in nalog, ki spodbujajo pridobivanje bogatih gibalnih izkušenj in opravlja-
nje različnih gibalnih izzivov z namenom razvoja zavedanja lastnega telesa v
prostoru in doživljanja pozitivnih občutkov v gibanju ter usvajanje najrazlič-
nejših osnovnih gibalnih struktur (Videmšek in Pišot 2007, 112; Lemos, Avigo
in Barela 2012).

Otrok je v zgodnjem otroštvu izredno dojemljiv za dražljaje okolja, vpliv gi-
balnih izkušenj je v tem obdobju največji. Poznavanje osnovnih zakonitosti
rasti in razvoja ter razvojnih značilnosti otrok je predpogoj za smiselno načr-
tovanje dela in izbiro primernih vsebin gibalnih/športnih aktivnosti. Vzgoji-
telj mora poznati biološke dejavnike razvoja otroka, teorijo gibalne/športne
vzgoje in pedagoškega dela. Poznati mora tudi najrazličnejše otrokove la-
stnosti in sposobnosti, da proces usvajanja gibalnih vsebin primerno zastavi
in ga po potrebi tudi individualno prilagodi (Pišot in Jelovčan 2012, 7). Tu pa
prihaja v ospredje vzgojiteljeva kompetentnost za načrtovanje, organizira-
nje, izvajanje in vrednotenje vsebin gibalnih/športnih aktivnosti za otroke v
predšolskem obdobju.

Metode
Postopek zbiranja podatkov
Za namen izvedbe študije smo oblikovali vprašalnik, ki smo ga vnesli v por-
tal 1ka.si. Povezavo do vprašalnika smo poslali na več skupin, v katere se
združujejo vzgojiteljice predšolskih otrok na portalu facebook.si. Povezava
je bila dostopna med 11. marcem in 1. junijem 2014. Vprašanja so se nanašala
na več vsebinsko zaokroženih sklopov, in sicer: (i) osebne značilnosti vzgo-
jiteljice (spol, starost, delovno mesto, delovna doba, delo s starostno sku-
pino, zaposlitveni status, formalna izobrazba, kraj dela) (ii) značilnosti gibal-
nih navad vzgojiteljice (odnos do gibalne/športne aktivnosti, zgodovina gi-
balnega/športnega udejstvovanja), (iii) značilnosti vrtca (velikost vrtca, mne-
nje o opremljenosti z ustrezno infrastrukturo), (iv) kompetence za izvajanje
različnih področij vsebin in (v) kompetence za izvajanje gibalne/športne ak-
tivnosti.

Oceno kompetentnosti so preiskovanke ocenjevale na lestvici od 1 (izre-
dno slaba ocena kompetentnosti) do 6 (odlično razvita kompetenca). Dosegli
smo 503 klike na povezavo, pri čemer pa je bilo za nadaljnjo analizo ustrezno
izpolnjenih 167 vprašalnikov. Vprašalnik je ustrezno izpolnilo 39  vzgojiteljic
(N = 65), ki v vrtcu delajo z otroki prve starostne skupine ter 61  vzgojiteljic
(N = 102), ki v vrtcu delajo z otroki druge starostne skupine.

402
   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407