Page 63 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 63
Nekateri vidiki udeležbe otrok v raziskavah

nija je v svojem pravnem redu uveljavila vse pomembne mednarodne do-
kumente, ki se navezujejo na zaščito in pravice otrok. V prispevku smo ana-
lizirali obstoječo domačo zakonodajo s področja varstva osebnih podatkov,
ki pri raziskovanju predstavljajo enega izmed bolj izpostavljenih vidikov po-
sega v zasebnost. Tako smo ugotovili, da so otroci še posebej ranljiva sku-
pina, ki se sama pomena varstva zasebnosti še ne (more) zavedati, obenem
pa se otroci tudi ne znajo ubraniti morebitnim nezavednim posegom vanjo.
Zato je naloga staršev kot zakonitih skrbnikov in zastopnikov, da skupaj z dr-
žavo kot zakonodajalcem poskrbi za ustrezno varstvo ter zaščito otrok pred
nepooblaščenimi in škodljivimi vdori v sfero njihove zasebnosti. Posebno po-
zornost smo namenili pridobitvi soglasja oz. privolitve, pri čemur so otroci v
drugačnem položaju od odraslih. Izpostavili smo težnjo, da raziskovalec tudi
od otrok poskuša pridobiti obveščeno oz. informirano privolitev k sodelova-
nju v raziskavi, kar nekateri avtorji vidijo tudi kot odlično priložnost, da se z
otroki ravna spoštljivo, obenem pa to lahko koristi otrokovemu razvoju in ga
postavi v položaj samostojnega odločevalca (Ford 2007 v Payle in Danniels
2015, 3).

V prispevku smo poskušali analizirati nekatere vidike raziskovanja z otroki,
s katerimi se raziskovalci srečujejo pri snovanju in izvajanju raziskav z njihovo
udeležbo, ki se razlikujejo od raziskav z odraslimi osebami. Pri razlikah smo se
osredotočali na pravni vidik varstva zasebnosti in varstva osebnih podatkov
kot na eno izmed področij, ki so predmet aktualnih razprav. Domet pričujo-
čega prispevka prav gotovo ne (z)more prodreti v globine, načenja pa raz-
pravo o vse pomembnejši vlogi otroka kot aktivnega subjekta v raziskovanju
in samostojnega nosilca pravic.

Literatura

Alderson, P., in V. Morrow. 2011. The Ethics of Social Research with Children and
Young people. London: Sage.

Boljka, U. 2016. »Otroci v sodobni družbi.« V Položaj otrok v Sloveniji danes: si-
tuacijska analiza, ur. A. Črnak Meglič in B. Kobal Tomc, 48–65. Ljubljana:
Inštitut Republike Slovenije za socialno varstvo.

Boyden, J., in J. Ennew. 1997. Children in Focus: A Manual for Experiential Learning
in Participatory Research with Children. Stockholm: Rädda Barnen.

Clark, A., in P. Moss. 2001. Listening to Young Children: The Mosaic Approach. Lon-
don: National Children’s Bureau.

Corsaro, W. A. 2005. The Sociology of Childhood. 2. izd. London: Sage.
Črnak Meglič, A., in B. Kobal Tomc, ur. 2016. Položaj otrok v Sloveniji danes: situ-

acijska analiza. Ljubljana: Inštitut Republike Slovenije za socialno varstvo.

63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68