Page 100 - Mezgec, M., A. Andrejašič in S. Rutar, ur. 2022. Inovativne prakse v visokošolski didaktiki. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 100
ja Rutar
Kaj je torej inovativno poučevanje?
Inovativno poučevanje je vsak izvorno izpeljan način oziroma metoda po-
učevanja, ki ga/jo načrtno razvijamo, organiziramo oziroma izpeljemo (sam
učitelj, v sodelovanju s kolegi . . .) zato, da dopolnimo, izboljšamo oziroma
spremenimo študijski proces z namenom zagotavljanja študijske uspešnosti
in psihološkega blagostanja študentov.
Pri tem so vloge učitelja naslednje:
– omogočanje in olajševanje vpogleda v razvoj ter vlogo znanja v družbi;
– omogočanje in olajševanje vpogleda v vsebino ter strukturo vede, pod-
ročja;
– omogočanje in olajševanje razvoja za posameznika pomembnega zna-
nja v učeči se skupnosti;
– ugotavljanje predznanja in povezovanje z novim ter refeksija novih
spoznanj;
– zagotavljanje povratnih informacij študentom z namenom omogoča-
nja ustrezne študijske samoregulacije študentov;
– omogočanje aktivnega učenja z vključevanjem vseh komunikacijskih
veščin.
Študijski proces pogosto organiziramo tako, da poteka v obliki skupnega,
sodelovalnega učenja študenta in učitelja (raziskovalno učenje ali raziskova-
nje) ali/in sodelovanja z okoljem – z aplikacijo znanja in spreminjanja izvedbe
študijskega procesa in vsebin na podlagi sodelovanja z okoljem.
Spreminjamo lahko izvedbo in/ali strukturo predmeta, uporabljamo nove
materiale, vire, pripomočke, ki olajšujejo poučevanje in učenje. V preteklo-
sti je bila že palica, s katero je učitelj kazal na tablo, da je prikazoval to, o
čemer je govoril (zato, da je učenec lahko sledil misli in pripovedovanju uči-
telja), inovativen pripomoček. Zato laserski kazalnik zagotovo ni inovativni
pripomoček, še manj pa metoda, pač pa zgolj sodobno tehnološko sredstvo,
s katerim dosežemo enak učinek, kot če bi z dolgo, leseno palico kazali na
vsebino, o kateri govorimo. Vendar nam uporaba tehnologije omogoča hitro
organizacijo in izvedbo sprememb ter didaktičnih izboljšav, zato tehnologijo
v sodobnem času pogosto uporabimo v novih, inovativnih pristopih.
Za inovativne metode in poučevanje je značilno spreminjanje načinov po-
učevanja zato, da bi bil proces poučevanja učinkovitejši in smiselnejši za štu-
dente ter učitelje, kar posledično lahko pripomore k boljšemu znanju in ra-
zvoju spretnosti, odnosov, stališč ter vrednot.
Pri samorefleksiji razvoja novih in spreminjanju obstoječih programov
100
Kaj je torej inovativno poučevanje?
Inovativno poučevanje je vsak izvorno izpeljan način oziroma metoda po-
učevanja, ki ga/jo načrtno razvijamo, organiziramo oziroma izpeljemo (sam
učitelj, v sodelovanju s kolegi . . .) zato, da dopolnimo, izboljšamo oziroma
spremenimo študijski proces z namenom zagotavljanja študijske uspešnosti
in psihološkega blagostanja študentov.
Pri tem so vloge učitelja naslednje:
– omogočanje in olajševanje vpogleda v razvoj ter vlogo znanja v družbi;
– omogočanje in olajševanje vpogleda v vsebino ter strukturo vede, pod-
ročja;
– omogočanje in olajševanje razvoja za posameznika pomembnega zna-
nja v učeči se skupnosti;
– ugotavljanje predznanja in povezovanje z novim ter refeksija novih
spoznanj;
– zagotavljanje povratnih informacij študentom z namenom omogoča-
nja ustrezne študijske samoregulacije študentov;
– omogočanje aktivnega učenja z vključevanjem vseh komunikacijskih
veščin.
Študijski proces pogosto organiziramo tako, da poteka v obliki skupnega,
sodelovalnega učenja študenta in učitelja (raziskovalno učenje ali raziskova-
nje) ali/in sodelovanja z okoljem – z aplikacijo znanja in spreminjanja izvedbe
študijskega procesa in vsebin na podlagi sodelovanja z okoljem.
Spreminjamo lahko izvedbo in/ali strukturo predmeta, uporabljamo nove
materiale, vire, pripomočke, ki olajšujejo poučevanje in učenje. V preteklo-
sti je bila že palica, s katero je učitelj kazal na tablo, da je prikazoval to, o
čemer je govoril (zato, da je učenec lahko sledil misli in pripovedovanju uči-
telja), inovativen pripomoček. Zato laserski kazalnik zagotovo ni inovativni
pripomoček, še manj pa metoda, pač pa zgolj sodobno tehnološko sredstvo,
s katerim dosežemo enak učinek, kot če bi z dolgo, leseno palico kazali na
vsebino, o kateri govorimo. Vendar nam uporaba tehnologije omogoča hitro
organizacijo in izvedbo sprememb ter didaktičnih izboljšav, zato tehnologijo
v sodobnem času pogosto uporabimo v novih, inovativnih pristopih.
Za inovativne metode in poučevanje je značilno spreminjanje načinov po-
učevanja zato, da bi bil proces poučevanja učinkovitejši in smiselnejši za štu-
dente ter učitelje, kar posledično lahko pripomore k boljšemu znanju in ra-
zvoju spretnosti, odnosov, stališč ter vrednot.
Pri samorefleksiji razvoja novih in spreminjanju obstoječih programov
100