Page 81 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 81
Sto let slovenskega ladjarstva (1841–1941)

Ladijski model tipa bark.
nika Ljubljane Pavla Jelovška). Ker je bilo Gasserjevo in Jelovškovo po-
ročilo napisano šele 9. julija, je skoraj gotovo, da je treba verjeti poroči-
lu Pavla Jelovška. Dalje vemo, da je »Laibach« odpotovala v Trst, kjer so
jo natovorili z »žitom, svilo in drugim dragocenim blagom«, ki je bilo na-
menjeno na Angleško. Dne 2. junija je ladja priplula v London, kjer so jo
takoj iztovorili in natovorili z blagom, ki je bilo namenjeno v Carigrad in
Odeso. Zanimivo je, da sta Jelovšek in Gasser poslala ljubljanskemu ma-
gistratu umetniško sliko ladje, ki je bila obešena v občinski sejni sobi.
Septembra 1842 je ljubljanski mestni svet sklenil imenovati Jelovška in
Gasserja za častna meščana. Diplomi o imenovanju sta jima bili izročeni
24. aprila 1843. Takšna je začetna zgodovina prve slovenske ladje v obrav-
navanem obdobju. A preglejmo tabelo!

Tabela št. 1 prikazuje kronološko urejeni pregled trgovskih jadrnic
obalne, velike obalne in male obalne plovbe, ki so bile v popolni ali delni
lasti naših ladjarjev. Iz tabele je razvidno, da gre za 75 ladij, ki so se zvrsti-
le v pristaniščih severnega Jadrana med leti 1841 in 1898. Zadnji stolpec
kaže, da je bilo v lasti ali solastništvu slovenskih ladjarjev 52 ladij dolge

81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86