Page 65 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 65
Vplivi digitalizacije na zasebno in javno življenje posameznika

tako, da smo preko opazovanja z udeležbo prišli do potrebnih informacij:
opazovali smo druge, ki imajo dostop do omenjenih portalov in so bili pripra-
vljeni to izkušnjo deliti s člani raziskovalne skupine. Druga omejitev zadeva
spletne storitve občin: vsaka občina ima svoj portal in vsaka nudi določene
storitve preko spleta, vendar je tipologija storitev še precej razpršena pa tudi
portali so si precej različni. Zato nismo upoštevali storitev, ki jih posamezniki
koristijo preko portalov posameznih občinskih uprav.

Prava faza raziskovanja: identifikacija družbenih vlog odraslega
Pri pripravi izhodiščnega nabora vlog odraslega smo namensko uporabili te-
orije razvojne in socialne psihologije. Družbene vloge odraslega v grobem
krijejo tri makro področja, in sicer: družino, delo in družbo. Havighurst (1984)
je npr. opredelil deset družbenih vlog odraslega: uslužbenec, partner, starš,
gospodar, sin/hči starajočih se staršev, državljan, prijatelj, član organizacij,
vernik, uporabnik prostega časa. Nadgradnje njegove teorije so predvidele
tudi do 13 vlog, npr.: član društva/ustanove, prijatelj, sin/hčerka, stari starš,
skrbnik lastnega doma, sorodnik, učenec, uporabnik prostega časa, drža-
vljan, starš, vernik in uslužbenec (Waynne, Witte in Galbraith 2006). Primer
dobre prakse za predmet raziskovanja predstavljajo tudi raziskave pismeno-
sti in funkcionalne pismenosti, kjer so raziskovalci preučili in definirali vloge
ter področja, na katerih se vsakodnevno uporablja pismenost. Tujiman (2001)
je npr. opredelil različne vloge oz. področja, pri katerih odrasla oseba upo-
rablja pismenost v svojem vsakdanjem življenju: družina; družbeno okolje in
delovno mesto.

Skupno smo v izhodiščem naboru evidentirali 11 vlog. Nekatere smo nato
še dodatno členili na podkategorije glede na različne naloge oz. aktivnosti,
ki jih vloga vključuje. Izpostaviti gre, da so vloge opredeljene za potrebe razi-
skovanja digitalne pismenosti in se zato razlikujejo od naborov vlog odraslih,
iz katerih smo izhajali, saj smo pozornost usmerili izključno v vloge in naloge,
ki se lahko izvajajo preko spleta.

Namenoma smo izključili področje dela in zaposlitve, ker je preobsežno
in preraznoliko; posameznik glede na delovno mesto, ki ga zaseda, namreč
potrebuje različne digitalne kompetence. Pri našem raziskovalnem delu pa
smo pozornost usmerili v dejavnosti, ki so skupne odraslim članom današnje
družbe, ne glede na njihovo delovno mesto.

Nabor evidentiranih vlog odraslega za potrebe raziskovanja
digitalnih kompetenc

1. Državljan/prebivalec (1.1 davkoplačevalec, 1.2 stanovalec),

63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70