Page 127 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 127

II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju

            šolstvo, ko preverja pogoje ob usmeritvi, naknadno ugotovi, da bo usmer-
            jen v program gimnazije zaradi dolgotrajne bolezni, v zavodovem predlo-
            gu usmeritve so zapisane prilagoditve, ki jih bo treba izvajati, poleg tega
            pa bo dijak, če bo več kot dva meseca odsoten od pouka zaradi bolezni,
            imel pravico do dveh ur dodatne strokovne pomoči učiteljev tedensko.
            Psihologinja opravi več pogovorov – s svetovalko iz osnovne šole, z Za-
            vodom za šolstvo in učenčevo mamo – in tako ugotovi, da ima prijavljeni
            učenec kronično bolezen, ki jo vsak stres močno poslabša. Tudi v osnov-
            ni šoli pogosto izostaja od pouka, ima zelo slabo razvite delovne navade,
            je šibko motiviran za učenje, nima jasno izoblikovanih interesov, kaj bi
            rad v življenju počel. Nič ni znanega o njegovih intelektualnih sposobnos-
            ti, tudi na Komisiji za usmerjanje jih niso preverili. Kako naj ob tem rav-
            na psihologinja? Kaj je sploh v njeni moči? Naj prevlada ideja, da je otroku
            treba dati možnost, da vsaj poskusi? In ob tem tvegati, da se njegovo bo-
            lezensko stanje močno poslabša? Je to etično, saj je lahko kakovost njego-
            vega življenja ob tem močno zmanjšana? Kaj pa njegova samopodoba ob
            zelo verjetnih učnih neuspehih in njegovo psihično blagostanje nasploh?
            Kdo je dolžan misliti na to?
                 Psihologinja je vsekakor dolžna, tako v pogovoru s starši kot v od-
            govoru na preverjanje pogojev ob usmeritvi, izraziti in še posebej skrbno
            pojasniti svoje pomisleke. Če se učenec vseeno vpiše v program, je dolžna
            skrbno spremljati njegov napredek in ustrezno svetovati tako dijaku kot
            staršem, če se pojavijo težave, po potrebi pa sodelovati tudi z njegovimi
            lečečimi zdravniki. Vsekakor je priporočljivo, da psihologinja svoje dile-
            me izrazi tudi svojim kolegom, da jih premislijo in skupaj pridejo do re-
            šitev, ki bi v bodoče zmanjšale verjetnost ponavljanja podobnih situacij.

                 Zaključek

            Vse navedeno nas opominja, da se psihologi v VIZ nenehno srečujemo
            z etičnimi dilemami oz. etično občutljivimi situacijami in se stalno pre-
            izprašujemo, ali ravnamo prav, ali smo storili vse, kar je bilo v naši stro-
            kovni domeni in naši moči.
                 Vendar poleg stalnega razmisleka o etičnih smernicah potrebujemo
            modele etičnega odločanja, ki bi jih trenirali tako znotraj študija psiholo-
            gije kot tudi v okviru dopolnilnih izobraževanj, da bi povečali svojo ob-
            čutljivost in pridobivali večjo kompetentnost na tem področju. Ob tem pa
            se moramo zavedati, da vsak izoblikovan model predstavlja smernice oz.
            okvir delovanja, da je vsak načrt reševanja etične dileme zgolj načrt, neke


                                                                              125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132