Page 26 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 26

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 Uvodne opredelitve


                 Opredelitev etike kot znanstvene discipline


                 Definicija etike
            Etika je poleg ontologije, epistemologije, estetike in logike filozofska di-
            sciplina, ki se ukvarja z utemeljitvijo in upravičenjem delovanja ter hote-
            nja glede na (moralno) dobro in zlo (prim. Sruk (1999, str. 138)). Etika tako
            »odgovarja na vprašanje, kako biti in delovati« (Hribar, 1991, str. 5), zato
            jo imenujemo tudi »praktična filozofija«.
                 Ker se ukvarja z utemeljitvijo moralnosti ravnanja, je normativna
            veda: etike primarno ne zanima, kako ljudje ravnajo in zakaj nekaj poč-
            nejo, pač pa, kako bi morali ravnati in kaj naj počnejo. Ne zanimajo jo
            torej opisi vedênja (kar je morda deloma naloga etnografije) niti iskanje
            in pojasnjevanje njegovih vzrokov (kar je naloga psihologije in etologije),
            temveč vzpostavitev meril etičnega ravnanja in analiza strukture moral-
            nih problemov.


                 Humov zakon
            Za etiko je bistveno razlikovanje med »dajstvom« (tem, kako nekaj je) in
            »najstvom« (tem, kako naj bi bilo), pri čemer se moralna refleksija (etiška
            analiza ravnanja) dotika zgolj slednjega. Neupoštevanje te razlike po
            mnenju številnih etikov predstavlja logiško zmoto, saj pomeni sklepanje
            iz stanja stvari na njegovo moralno vrednost. To nam v moralni teoriji
            prepoveduje Humov zakon, poimenovan po škotskem razsvetljenskem fi-
            lozofu Davidu Humu, ki je prvi opazil problem sklepanja iz tega, kako ne-
            kaj je, na to, kako bi moralo biti.
                 Osnovo tega zakona lahko ponazorimo s primerom moralne nedo-
            pustnosti laganja: tudi če bi raziskave pokazale, da je načrtno govorjenje
            neresnice splošno razširjeno (dajstvo), to še ne bi pomenilo, da je hkra-
            ti tudi moralno sprejemljivo (najstvo). Do norme ali vrednote oz. najstva
            (verodostojnost) se tako ne moremo prebiti zgolj preko faktičnega stanja
            stvari ali dajstva (razširjenost lažnivosti), kar hkrati pomeni, da moralne
            sodbe niso opisi sveta (Hare, 1952).
                 Morda se nam to zdi neintuitivno: če ima neko dejanje, denimo kra-
            ja, negative posledice, smo najbrž upravičeni sklepati, da je nemoralno.
            V tem primeru torej domnevno neposredno iz stanja stvari izpeljujemo


            24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31