Page 28 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 28
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Seveda v svojem moralnem odločanju nisem povsem osamljen: na-
sprotno, naloga etike je ravno v tem, da me na tej poti spremlja in mi po-
nudi konceptualno orodje, s pomočjo katerega bolje razumem strukturo
svojih moralnih problemov in poti njihovih možnih rešitev, tako da lahko
vsled tega sprejmem bolj informirane odločitve. Etika je zemljevid, ki mi
prikazuje možne poti do cilja, medtem ko izbira poti ostaja v mojih rokah.
Smoter moralne refleksije je torej olajšanje etične presoje.
Razlika med etiko in pravom
Tako etične kot tudi pravne norme prepovedujejo in predpisujejo ravna-
nje, a vendar je med njimi pomembna razlika. Razliko lahko orišemo re-
koč, da je etika hkrati manj in več kot pravo. Manj zato, ker za razliko od
prava nima zavezujoče in prisiljujoče moči. Če kršimo zakone, nas lah-
ko izvršilna veja oblasti kaznuje ali nam odvzame prostost. V nasprotju
s tem nas etika v nič ne sili, pač pa nam »zgolj« kaže, kaj je moralno rav-
nanje. Res je, da je vloga etiških komisij čedalje večja in da imajo te veli-
kokrat pristojnost odobravanja ali sankcioniranja ravnanja, a ne smemo
pozabiti, da so jim te pristojnosti podeljene ravno z zakonskimi in s so-
rodnimi predpisi.
Po drugi strani je etika več od prava, in sicer v trojnem smislu. Prvič
zato, ker imajo pravni predpisi svojo utemeljitev ravno v moralnih intui-
cijah: so ubesedeni dogovor glede tega, kaj zaznavamo kot pravično in kri-
vično. Etika je torej temeljnejša od prava, kar se kaže tudi v tem, da lahko
zakonom v svoji nalogi, da eksplicitno ubesedijo moralne intuicije, spod-
leti, medtem ko je to pri etiki nemogoče: če si nemoralne zakone lahko za-
mislimo, pa je pojem »nemoralna etika« na sebi protisloven.
Drugič je etika več od prava zato, ker pokriva bistveno širše področje
ravnanja. Pravo naj bi čim manj posegalo v življenja ljudi, saj vsak prav-
ni predpis hkrati omejuje svobodo. Pravnemu normiranju se moramo
izogibati, če nismo gotovi, da je nujno potrebno, o čemer govori »nače-
lo potrebnosti pravnega urejanja« (Služba Vlade Republike Slovenije za
zakonodajo, 2018, str. 20; Resolucija o normativni dejavnosti (ReNDej),
2009). Če je torej pravo minimalno, je etika maksimalna: medtem ko za-
koni sankcionirajo ali zapovedujejo zgolj tisto ravnanje, za katerega nor-
modajalec presodi, da ga je nujno treba pravno urediti, pa etika posega v
vse pore človekovega življenja.
26