Page 282 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 282
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Psiholog lahko pri samopromociji predstavlja športnopsihološko te-
orijo, splošna spoznanja in zanimivosti iz sveta uporabne športne psiho-
logije. Samopromocijo lahko športni psihologi izvajajo tako, da v prime-
ru, ko so javno povabljeni, vztrajajo samo na tem, da jasno in strokovno
opisujejo načine svojega dela ter ne govorijo o posameznih ekipah ali
športnikih. Lahko navajajo, v katerih športih delujejo. Skozi profesional-
nost ter kompetentnost psihologov bodo športniki in trenerji prepozna-
li vrednost športne psihologije ter bodo psihologe naprej priporočili špor-
tniki sami (ali njihovi trenerji). Izkušnje športnih psihologov v Sloveniji
kažejo, da je tudi brez kršenja etičnih načel ter s predstavljeno osnovno
samoprezentacijo možno priti do športnih organizacij in športnikov ter
strokovno opravljati delo.
Športni psihologi naj se pri sodelovanju z mediji naslanjajo na Me-
takodeks etike EFPA (European Federation of Psychologists' Associati-
on 2005).
Členi iz kodeksov oz. načela
Kodeks AASP (Association for Applied Sports Psychology 2011) daje pod-
lago za obravnavo tovrstnih konfliktov v načelu C: profesionalna odgo-
vornost, načelu E: skrb za dobrobit drugih, standardu 1: profesionalen
odnos in vzdrževanje zaupnosti, standardu 16: jasnost, pravilnost javnih
izjav in standardu 4: zloraba in nadlegovanje.
Kodeks FEPSAC (European Federation of Sports Psychology 2011) o
tem govori v načelu A: profesionalen odnos, načelu C: soglasje, načelu D:
zaupnost in načelu E: integriteta.
Kodeks ISPP (International Association of Sports Psychologists
2019) je glede tovrstnih dilem natančnejši in daje podlago za razreševanje
tako v petem – profesionalna in znanstvena odgovornost – kot v drugem
– spoštovanje posameznikovih pravic in dostojanstva – ter zlasti v tret-
jem – izkoriščanje klienta –, devetem – nasprotne zahteve/nasprotja in-
teresov pri zagotavljanju storitev – in 14. načelu: menjava in finančni do-
govori pri zagotavljanju storitev.
Metakodeks etike EFPA (European Federation of Psychologists' As-
sociation 2005) ta konflikt naslavlja v načelu integritete v točki, ki go-
vori o nasprotju interesov in izkoriščanju. Psihologi se morajo zavedati
težav, ki lahko izhajajo iz mešanih razmerij oz. odnosov. Le-tem se je tre-
ba izogibati, saj zmanjšujejo potrebno poklicno distanco, povzročajo kon-
flikt interesov in lahko pripeljejo celo do izkoriščanja klientov. Psihologi
280