Page 279 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 279

II.8 ∙ etične vsebine pri delu psihologa na področju športa

                 Etični konflikti pri samopromociji
            Samopromocija je proces, pri katerem športni psihologi poskušajo spre-
            mljati in nadzorovati, kako jih drugi ljudje dojemajo, poskušajo prikaza-
            ti določeno podobo (ali vtis) o sebi in svoji stroki. Tudi če je psiholog eden
            najbolj nadarjenih in je njegovo delo odlično, bodo njegove spretnosti in
            uspehi ostali neopaženi brez pristne ter strateške samopromocije.
                 Na splošno poskušajo ljudje drugim predstaviti resnično podobo o
            sebi, lahko pa se zgodi, da je samopromocija vsiljiva in groba, kar ljud-
            je zelo hitro prepoznamo, nam je nevšečno in posledično nima želenega
            učinka (Den Hartog idr., 2018). Samopromocija je lahko etično neustre-
            zna (tudi če ni agresivna), kadar je neavtentična (Meninger, 2019) in se
            športni psiholog prikazuje kot pretirano uspešnega, daje pavšalne nas-
            vete in se javno hvali z obravnavo določenih znanih športnikov. V ozadju
            take samopromocije je manipuliranje (Meninger, 2019), s čimer se krši na-
            čelo integritete, odgovornosti in spoštovanja človekovih pravic.
                 Športni psihologi običajno niso zaposleni v javnih službah, ampak
            delo opravljajo kot samozaposleni, pogodbeni delavci. V vrhunskem špor-
            tu lahko pride do prekinitve pogodbe zaradi različnih razlogov, npr. ne-
            uspešnega ohranjanja odnosov s športniki ali trenerji, finančnega stanja
            športnika, kluba ali zveze (če izgubijo denar, športnega psihologa običaj-
            no ne dojemajo kot prioriteto), če športnik oz. ekipa ne dosega zadanih
            ciljev uspešnosti (ne glede na njihovo realnost) ali preprosto zato, ker je
            prišlo do spremembe v vodstvu (vodstveni delavci imajo lahko drugač-
            no predstavo o koristnosti športnega psihologa ali o tem, kateri športni
            psiholog bi bil ustreznejši). Skladno s tem za uspešno delovanje psihologi
            potrebujejo tudi promoviranje svojega dela in sebe. Toda tudi v tem okvi-
            ru mora športni psiholog slediti načelom iskrenega, odgovornega, pošte-
            nega in spoštljivega marketinga. Brez tega lahko škodi športniku, izkori-
            šča svojo pozicijo avtoritete in dvojne vloge v odnosu.
                 Klienti so pogosto vrhunski športniki, ki so velikokrat javno znane
            osebe. Zato morajo biti psihologi pri varovanju informacij o njih še dodat-
            no previdni, tudi ko ti že končajo s svojo profesionalno kariero. Športni-
            ki kot slavne osebnosti so ranljivi in lahko postanejo žrtev neželene izpo-
            stavljenosti, saj se o njih v medijih širi veliko osebnih zgodb.
                 Ljudje in širša javnost šport pogosto dojemajo kot zelo prestižen, po-
            sledično si mnogi želijo biti povezani s športniki ali vsaj da jih drugi za-
            znavajo kot povezane. Zato ni nenavadno, da se posamezniki, ki imajo do-
            ločeno povezavo s športniki, včasih lahko tudi dokaj tesno identificirajo z


                                                                              277
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284