Page 303 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 303

II.10 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v kriznih situacijah ob nesrečah

                 in jim nudi psihološko pomoč. Ob tem ne poda/ne pridobi in-
                 formiranega soglasja v običajni obliki, ki je značilna za klinič-
                 noterapevtsko delo. Sicer se predstavi in pove, da je psihologi-
                 nja, vendar posameznikom ne predstavi načina dela ali poda
                 podrobnih informacij (npr. tega, da se prva psihološka pomoč
                 načeloma izvaja kot enkratno srečanje, da se zagotavlja zaup-
                 nost informacij in pogojev, vendar obstajajo tudi izjeme, itd.).


                 Izpostavljena dilema/dileme ali občutljivost

                 Psihologinja se zaveda, da v tej situaciji soglasja ne more prido-
                 biti na običajen način, vendar jo skrbi, kako osebe v tej ranljivi
                 situaciji razumejo namen njenega dela.

                 Ob tej nesreči vodja intervencije psihologinjo usmeri v nudenje prve
            psihološke pomoči 18-letnemu fantu, ki je v nesreči izgubil očeta. Fant je
            zaradi dogodka v šoku, čeprav je fizično nepoškodovan. Takoj ko do nje-
            ga pristopi psihologinja v uniformi z napisom »Psihološka služba«, ji prič-
            ne razlagati okoliščine nesreče in svoje občutje. Opiše, kaj vse je videl,
            kako grozno je to bilo. V tej situaciji psihologinja ponovno nima možnos-
            ti (časa, prostora), da bi osebo pred obravnavo seznanila z načinom svo-
            jega dela. Najprej poskuša normalizirati udeleženčeve odzive, ga pomiri-
            ti in poskrbeti za varnost. Psihologinja v tej situaciji težko oceni, koliko
            obravnavanec pozna pristojnosti psihologa, ali jih je glede na krizno situ-
            acijo zmožen razumeti in ali ne pričakuje od takšnega pogovora česa, kar
            ni v psihologovi moči. V situaciji psihologinja zazna, da udeleženec od nje
            pričakuje vedenja, ki ne sodijo v njeno delo, pod njene pristojnosti ali za-
            nje ni kompetentna (npr. želi, da psihologinja preveri delo vključenih po-
            licistov). Psihologinja mora torej osebi v hudi čustveni stiski pojasniti, da
            so njena pričakovanja glede dela psihologa v kriznih situacijah zmotna.
            Sprašuje se, če bi lahko dobro informirano soglasje preprečilo ta zmotna
            pričakovanja.
                 V tej situaciji psihologinji lahko pomaga člen 1.3.4.  Kodeksa (Dru-
            štvo psihologov Slovenije, 2019), ki pravi, da morebitno zmotno pojmovanje
            obravnavanca o psihološki obravnavi psiholog razjasni skupaj z njim ter ves čas
            obravnave ohranja njegovo razumevanje in soglasje v zvezi z obravnavo. Na ta
            način lahko psiholog na mestu kriznega dogodka udeležencu ob zazna-
            nih nejasnostih pojasni, kako mu lahko pomaga in kaj presega njegovo


                                                                              301
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308