Page 303 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 303
II.10 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v kriznih situacijah ob nesrečah
in jim nudi psihološko pomoč. Ob tem ne poda/ne pridobi in-
formiranega soglasja v običajni obliki, ki je značilna za klinič-
noterapevtsko delo. Sicer se predstavi in pove, da je psihologi-
nja, vendar posameznikom ne predstavi načina dela ali poda
podrobnih informacij (npr. tega, da se prva psihološka pomoč
načeloma izvaja kot enkratno srečanje, da se zagotavlja zaup-
nost informacij in pogojev, vendar obstajajo tudi izjeme, itd.).
Izpostavljena dilema/dileme ali občutljivost
Psihologinja se zaveda, da v tej situaciji soglasja ne more prido-
biti na običajen način, vendar jo skrbi, kako osebe v tej ranljivi
situaciji razumejo namen njenega dela.
Ob tej nesreči vodja intervencije psihologinjo usmeri v nudenje prve
psihološke pomoči 18-letnemu fantu, ki je v nesreči izgubil očeta. Fant je
zaradi dogodka v šoku, čeprav je fizično nepoškodovan. Takoj ko do nje-
ga pristopi psihologinja v uniformi z napisom »Psihološka služba«, ji prič-
ne razlagati okoliščine nesreče in svoje občutje. Opiše, kaj vse je videl,
kako grozno je to bilo. V tej situaciji psihologinja ponovno nima možnos-
ti (časa, prostora), da bi osebo pred obravnavo seznanila z načinom svo-
jega dela. Najprej poskuša normalizirati udeleženčeve odzive, ga pomiri-
ti in poskrbeti za varnost. Psihologinja v tej situaciji težko oceni, koliko
obravnavanec pozna pristojnosti psihologa, ali jih je glede na krizno situ-
acijo zmožen razumeti in ali ne pričakuje od takšnega pogovora česa, kar
ni v psihologovi moči. V situaciji psihologinja zazna, da udeleženec od nje
pričakuje vedenja, ki ne sodijo v njeno delo, pod njene pristojnosti ali za-
nje ni kompetentna (npr. želi, da psihologinja preveri delo vključenih po-
licistov). Psihologinja mora torej osebi v hudi čustveni stiski pojasniti, da
so njena pričakovanja glede dela psihologa v kriznih situacijah zmotna.
Sprašuje se, če bi lahko dobro informirano soglasje preprečilo ta zmotna
pričakovanja.
V tej situaciji psihologinji lahko pomaga člen 1.3.4. Kodeksa (Dru-
štvo psihologov Slovenije, 2019), ki pravi, da morebitno zmotno pojmovanje
obravnavanca o psihološki obravnavi psiholog razjasni skupaj z njim ter ves čas
obravnave ohranja njegovo razumevanje in soglasje v zvezi z obravnavo. Na ta
način lahko psiholog na mestu kriznega dogodka udeležencu ob zazna-
nih nejasnostih pojasni, kako mu lahko pomaga in kaj presega njegovo
301