Page 401 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 401

II.14 ∙ etične vsebine v raziskovanju psihologije

            načela etičnega raziskovanja v psihologiji (Mustapha in Nketiah, 2021): (i)
            tehtanje tveganj nasproti koristim, (ii) odgovornost, (iii) integriteto, (iv)
            poštenost in pravičnost ter (v) spoštovanje človekovih pravic in dosto-
            janstva. Zato je pomembno, da raziskovalci na področju psihologije pri
            svojem delu dosledno spoštujejo etične kodekse in načela, poznajo delo in
            pristojnosti obstoječih etičnih komisij ter se zavedajo svoje odgovornosti
            zaradi neposrednega vpliva svojega dela tako na udeležence kot tudi na
            stroko. Vsaka nekakovostno ali nekorektno zasnovana ali izvedena razi-
            skava namreč predstavlja nezaželen prispevek k zmanjševanju ugleda in
            vpliva stroke v javnosti (Malnar, 2011).
                 Nadalje pa ne smemo zanemariti niti družbenih razsežnosti razisko-
            vanja na področjih morale, politike in ekonomije (Bridges, 1998). V razi-
            skovalnem prostoru je moč zaznati premik od raziskovanja kot produk-
            cije znanja in iskanja odgovorov na znanstvena vprašanja k raziskovanju
            kot podjetniški dejavnosti oz. iskanju finančnih sredstev. Raziskoval-
            ne ustanove so tako vse odvisnejše od pogodbenih raziskav, pridobiva-
            nje projektov pa je ključno merilo uspešnosti raziskovalcev, pri katerih
            pri raziskovanju posledično pogosto prevladajo kratkoročni eksistenci-
            alni interesi (Malnar, 2011). Za izpolnjevanje etičnih standardov je zato
            potrebna kritična refleksija osebne raziskovalne drže ter da raziskovalci z
            raziskovalno integriteto prepoznajo še neodgovorjena raziskovalna vpra-
            šanja in jih naslovijo z najprimernejšimi ter etično najbolj neoporečnimi
            metodami raziskovanja.
                 Sklenili bi lahko, da so za zagotavljanje integritete in kakovosti razi-
            skovanja, ne glede na uporabljene pristope, ključnega pomena samozave-
            danje, refleksivnost, kontinuirano procesno soglasje ter etična ozavešče-
            nost (Taquette in Borges da Matta Souza, 2022).

                 Literatura
            Berthelsen, C. B., Grimshaw-Aagaard, S., in Hansen, C. (2018). Developing a
                 Guideline for Reporting and Evaluating Grounded Theory Research Stu-
                 dies (GUREGT). International Journal of Health Sciences, 6(1), 64–76.
            Blades, C. A., Stritzke, W. G. K., Page, A. C., in Brown, J. D. (2018). The be-
                 nefits and risks of asking research participants about suicide: A meta-
                 -analysis of the impact of exposure to suicide-related content. Clinical
                 Psychology Review, 64, 1–12.
            Bottesini, J. G., Rhemtulla, M., in Vazire, S. (2022). What do participants
                 think of our research practices? An examination of behavioural


                                                                              399
   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406