Page 400 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 400

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            pomenilo samoizbor udeležencev, ki bi vplival na zunanjo veljavnost raz-
            iskave. Informacija o odprti dostopnosti anonimnih oz. anonimiziranih
            podatkov pa bi prav tako lahko vplivala tudi na drugačno vedenje, npr.
            bolj socialno zaželeno vedenje udeležencev ali drugačno oz. netipično pa-
            zljivejše odzivanje udeležencev (Eberlen idr., 2019).
                 Raziskovalci so preučevali, na kakšen način lahko politika odprte
            dostopnosti oz. izmenjave podatkov (angl. data sharing policy) vpliva na
            pripravljenost za sodelovanje ali na vedenje udeležencev tekom izvajanja
            raziskave. V raziskavi je eden izmed potencialnih udeležencev sicer za-
            vrnil sodelovanje na podlagi tega, da bi bili njegovi, sicer anonimizira-
            ni, podatki odprto dostopni. Vendar se je tako odločil le en posameznik,
            zato gre na tej točki le za anekdotski dokaz. S primerjanjem skupin pa so
            avtorji dalje ugotovili, da ni videti, da bi se posamezniki v skupini odpr-
            te dostopnosti podatkov razlikovali od tistih v skupini brez odprte do-
            stopnosti. Predstavljena politika glede odprte dostopnosti podatkov tako
            morda ne vpliva na kvaliteto podatkov. Nadalje so avtorji ugotavljali, da
            so udeleženci podatke načeloma pripravljeni deliti oz. podpirati transpa-
            rentnost pod pogojem, da je zagotovljena njihova anonimnost (Eberlen
            idr., 2019). Na podlagi opisanih spoznanj bi lahko zaključili, da je zadrža-
            nost do omogočanja odprte dostopnosti podatkov neutemeljena, seveda
            pod pogojem zagotavljanja popolne anonimnosti, za kar pa smo ugotovi-
            li, da ni tako enostavno, kot se zdi (Houtkoop idr., 2018).
                 Ob tem pa je treba poudariti še, da v primeru resnično odprtega do-
            stopa do zbranih podatkov raziskovalec nima nadzora nad tem, kdo sna-
            me podatke in s kakšnimi nameni. Pri tem velja natančno razmisliti, na
            kakšen način je v informiranem soglasju opisano omogočanje odprtega
            dostopa do podatkov. V kolikor zapis opisuje odprti dostop na način, da
            si ga udeleženci interpretirajo kot »uporabo zgolj v znanstvene namene«,
            pa temu ni tako, bi namreč lahko v tovrstnih primerih govorili o zavaja-
            nju. V vsakem primeru gre za razmeroma novo področje, na katerem se
            odpirajo številna etična vprašanja, o katerih velja ob načrtovanju raziska-
            ve poglobljeno razmisliti.


                 Zaključek
            V poglavju smo zajeli ključne etične vidike v psihološkem raziskovanju, ki
            kažejo na to, da so etične dileme v psiholoških raziskavah zelo razširjene.
            Etika igra vlogo pri zaščiti udeležencev, ponarejanju podatkov, plagiator-
            stvu in zlorabah, ključna naloga raziskovalcev pa je upoštevati osnovna


            398
   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405