Page 397 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 397
II.14 ∙ etične vsebine v raziskovanju psihologije
statističnih pristopov, kot je npr. Bonferronijev popravek (Rosenthal,
1994). Po drugi strani je temeljita izraba podatkov ne le smiselna, tem-
več tudi etična, saj lahko raziskovalec na ta način pride do novih, zanimi-
vih in pomembnih spoznanj, pri čemer so vložena sredstva, čas in napor s
tem še toliko bolj upravičeni. V tem kontekstu Rosenthal (1994) tudi me-
taanalitične raziskave, ki omogočajo bolj poglobljeno izrabo pridobljenih
podatkov in s tem bolj utemeljeno sklepanje o preučevanih pojavih, vidi
kot etični imperativ.
V fazi poročanja o rezultatih pomembno etično občutljivo situaci-
jo predstavljata tudi samocenzura in zunanja cenzura, tj. neporočanje o
rezultatih raziskave, ki npr. ne potrjujejo zastavljenih hipotez. Do tovr-
stne cenzure lahko pride zaradi različnih interesov ali pritiskov (tudi v
smislu možnosti znanstvenih objav), posledično pa se lahko na področju
raziskovanja pojavijo pomembne pristranskosti. Navedeno je pomembno
upoštevati tudi pri izvedbi metaanalitičnih raziskav, v katerih je ocenje-
vanje prisotnosti pristranskosti na preučevanem področju omogočeno s
statističnimi postopki, kot je npr. lijakasti diagram (angl. funnel plot).
Kvalitativno in kvantitativno raziskovanje
Posebno pozornost velja nameniti vprašanju vnosa pristranskosti v iz-
vedbo raziskave in analizo podatkov glede na način raziskovanja. Avtorji
(Graham idr., 2006; Thompson in Russo, 2012; Taquette in Borges da
Matta Souza, 2022) opredeljujejo več občutljivih področij, vključno z zau-
pnostjo in zasebnostjo, avtonomnostjo udeležencev in informiranim so-
glasjem, dvojnimi vlogami, s prekomerno vpletenostjo ter politiko in z
močjo različnih raziskovalnih pristopov. Razlika med temi v kvantitativ-
nem in kvalitativnem raziskovanju je povezana s stopnjo interakcije med
udeležencem ter raziskovalcem.
Če je kvalitativno raziskovanje pogosteje razumljeno kot etično
vprašljivejše, kvantitativno daje večji občutek objektivnosti in neškodo-
vanja udeležencem (Eide in Kahn, 2008). Pa vendar je tudi kvantitativ-
no raziskovanje treba obravnavati kritično in preverjati njegovo etično
ustreznost. Pri tem je ne glede na obliko raziskovanja pomembno pozor-
nost posvečati tako procesom raziskovanja kot tudi občutenju udeležen-
cev, ki je v kvantitativnih raziskavah pogosto zanemarjeno, saj je zaradi
narave raziskovanja skoraj nemogoče preverjati vsa občutenja in se nanje
ustrezno odzvati. Kvalitativno raziskovanje preko preverjanja razpolože-
nja in razbremenitve ob zaključevanju individualnih pogovorov omogoča
395