Page 398 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 398

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            prav slednje (Omerov idr., 2013). Kvalitativno raziskovanje nadalje omo-
            goča opolnomočenje sodelujočih v raziskavah, medtem ko je pri kvantita-
            tivnih pristopih, zaradi oblike raziskovanja, opolnomočenja manj. Prav
            tako se v nekaterih kvantitativnih raziskavah z ocenjevalnimi lestvicami
            kompleksne fenomene precej redukcionistično naslavlja v obliki merjenih
            postavk. To ni problematično le z vidika doživljanja udeležencev, temveč
            tudi z vidika celostne obravnave določenih fenomenov.

                 Sodobna vprašanja in dileme


                 Spletno raziskovanje
            Splošna uredba (EU) o varstvu podatkov navaja, da sta »hiter tehnološki
            razvoj in globalizacija prinesla nove izzive za varstvo osebnih podatkov«
            (Uredba (EU) 2016/679, 6. odstavek), s tehnološkim razvojem in pridobi-
            tvijo možnosti uporabe novih tehnologij pa se razvija in spreminja tudi
            metodologija raziskovanja v družboslovnih vedah, vključno z raziskova-
            njem v psihologiji. Na področju socialne psihologije so tako avtorji ugo-
            tovili, da so raziskave, objavljene med letoma 2016 in 2018, v primerjavi
            s tistimi, objavljenimi med letoma 2009 in 2011, vključevale večje vzor-
            ce, obenem pa so pogosteje temeljile na zbiranju podatkov preko spletnih
            platform in samoporočanju (Sassenberg in Ditrich, 2019).
                 Prehod na pretežno spletno obliko izvajanja raziskav (npr. spletne
            ankete) je že sam po sebi etično vprašanje, ki vključuje številne vidike, kot
            npr. ustreznost uporabe posameznih merskih instrumentov, omogočanje
            zastavljanja vprašanj in preverjanje razumevanja obveščenega soglasja,
            omogočanje razbremenitve udeležencev po zaključku sodelovanja v razi-
            skavi, posredovanje kontaktnih podatkov raziskovalca udeležencem, be-
            leženje in shranjevanje osebnih podatkov udeležencev itd. Izvedba razi-
            skave s pomočjo spletne ankete v manjši meri omogoča vpogled v vedenje
            udeležencev tekom sodelovanja v raziskavi. S tem se lahko pojavijo viš-
            ja stopnja malomarnosti oz. nepozornega odzivanja udeležencev, slabše
            upoštevanje navodil oz. nalog, posledično pa še slabša kvaliteta zbranih
            podatkov in nižja veljavnost spoznanj (Maniaci in Rogge, 2014).
                 Spletno okolje hkrati prinaša tudi možnost povečane sledljivosti in
            zmanjšane anonimnosti. Pri tem je še posebej problematičen zapis IP-na-
            slova, saj je s to informacijo mogoče identificirati računalnik in s tem po-
            gosto tudi udeleženca, kar še posebej veliko tveganje predstavlja v prime-
            rih, ko gre za raziskovanje občutljivih tem (Malnar, 2010). Po drugi strani


            396
   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403