Page 410 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 410

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            redita boljšega ali slabšega z moralnega vidika? Cox in Levine (2016) temu
            pritrdita, prav tako ima glasba po njunem mnenju pomembno vlogo pri
            oblikovanju moralnega značaja.
                 Številne značilnosti glasbe imajo pozitiven potencial, da prispevajo
            k promoviranju družbene kohezivnosti in harmonije. Ravno tako pa lah-
            ko glasba poglablja konflikte in spodbuja sovraštvo (Higgins, 2018). Zato
            je tako pomembno, da se zavedamo, kako močan vpliv ima glasba na etič-
            no ravnanje in kako zavestno jo moramo uporabljati z namenom ustvar-
            janja dobrobiti pri posamezniku ter družbi.
                 Etiki v glasbenopsihološkem raziskovanju je bilo do dandanes name-
            njeno le malo pozornosti, kljub temu da so etične dileme implicitno po-
            gostokrat prisotne pri številnih glasbenopsiholoških raziskavah, tako z
            vsebinskega kot z metodološkega vidika. Specifično pozornost je etičnim
            dilemam v glasbenopsihološkem raziskovanju namenil le glasbeni psiho-
            log John Sloboda (2005), vendar zelo na kratko.
                 Odnos med etiko in glasbeno umetnostjo sodi med najstarejše teme
            filozofskih diskusij o glasbi, datirane vsaj do Platona, ki je opozarjal na
            protimoralno koruptivno moč, ki jo ima lahko glasba v zvezi z dušo, hkra-
            ti pa je priznaval, da lahko ustvarja blaginjo in harmonijo (Nielson in Co-
            bussen, 2012).
                 V nadaljevanju predstavljamo vsebinske vidike v glasbenopsiholo-
            škem raziskovanju v povezavi z etiko in glasbo. V literaturi največ tovr-
            stnih dilem zasledimo na področju glasbenega izobraževanja in glasbene
            terapije, ki sta samostojni znanstveni disciplini in se s psihologijo glas-
            be vsebinsko prepletata. Vendar pa so navajane etične dileme prenosljive
            tudi na področje glasbenopsihološkega raziskovanja, saj je predmet razi-
            skovanja enak.

                 Vidiki etičnosti v glasbenopsihološkem raziskovanju

            Razmišljanja o etiki v glasbeni skupnosti se nanašajo na vrednote, na-
            mene in dispozicijo glasbene dejavnosti v skupnosti. Etični premisleki, ki
            so osrednjega pomena zaradi vključenosti ljudi, zahtevajo določeno mero
            kritičnosti, tako da je mogoče postavljati kritična vprašanja in sodbe o
            namenih, pogojih, kontekstih, procesih ter rezultatih glasbene skupnos-
            ti (Lines, 2018). V raziskavah o poučevanju in učenju v šolah – vključno
            z raziskavami o glasbenem izobraževanju – bi morale biti razprave o eti-
            ki sestavni del raziskave, od njenega začetnega predloga do končnega po-
            ročila (Björk in Juntunen, 2019). Kot ugotavlja Sloboda (2005), družbena


            408
   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415