Page 410 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 410
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
redita boljšega ali slabšega z moralnega vidika? Cox in Levine (2016) temu
pritrdita, prav tako ima glasba po njunem mnenju pomembno vlogo pri
oblikovanju moralnega značaja.
Številne značilnosti glasbe imajo pozitiven potencial, da prispevajo
k promoviranju družbene kohezivnosti in harmonije. Ravno tako pa lah-
ko glasba poglablja konflikte in spodbuja sovraštvo (Higgins, 2018). Zato
je tako pomembno, da se zavedamo, kako močan vpliv ima glasba na etič-
no ravnanje in kako zavestno jo moramo uporabljati z namenom ustvar-
janja dobrobiti pri posamezniku ter družbi.
Etiki v glasbenopsihološkem raziskovanju je bilo do dandanes name-
njeno le malo pozornosti, kljub temu da so etične dileme implicitno po-
gostokrat prisotne pri številnih glasbenopsiholoških raziskavah, tako z
vsebinskega kot z metodološkega vidika. Specifično pozornost je etičnim
dilemam v glasbenopsihološkem raziskovanju namenil le glasbeni psiho-
log John Sloboda (2005), vendar zelo na kratko.
Odnos med etiko in glasbeno umetnostjo sodi med najstarejše teme
filozofskih diskusij o glasbi, datirane vsaj do Platona, ki je opozarjal na
protimoralno koruptivno moč, ki jo ima lahko glasba v zvezi z dušo, hkra-
ti pa je priznaval, da lahko ustvarja blaginjo in harmonijo (Nielson in Co-
bussen, 2012).
V nadaljevanju predstavljamo vsebinske vidike v glasbenopsiholo-
škem raziskovanju v povezavi z etiko in glasbo. V literaturi največ tovr-
stnih dilem zasledimo na področju glasbenega izobraževanja in glasbene
terapije, ki sta samostojni znanstveni disciplini in se s psihologijo glas-
be vsebinsko prepletata. Vendar pa so navajane etične dileme prenosljive
tudi na področje glasbenopsihološkega raziskovanja, saj je predmet razi-
skovanja enak.
Vidiki etičnosti v glasbenopsihološkem raziskovanju
Razmišljanja o etiki v glasbeni skupnosti se nanašajo na vrednote, na-
mene in dispozicijo glasbene dejavnosti v skupnosti. Etični premisleki, ki
so osrednjega pomena zaradi vključenosti ljudi, zahtevajo določeno mero
kritičnosti, tako da je mogoče postavljati kritična vprašanja in sodbe o
namenih, pogojih, kontekstih, procesih ter rezultatih glasbene skupnos-
ti (Lines, 2018). V raziskavah o poučevanju in učenju v šolah – vključno
z raziskavami o glasbenem izobraževanju – bi morale biti razprave o eti-
ki sestavni del raziskave, od njenega začetnega predloga do končnega po-
ročila (Björk in Juntunen, 2019). Kot ugotavlja Sloboda (2005), družbena
408