Page 411 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 411

II.15 ∙ etične vsebine v glasbenopsihološkem raziskovanju

            korist ni upoštevana pri usposabljanju mnogih raziskovalcev psihologije
            (morda celo pri večini), etični vidiki pa so po navadi omejeni na obravna-
            vo prostovoljcev.
                 Kathleen M. Higgins (2018) izpostavlja številne značilnosti glasbe,
            ki prispevajo k njenemu pozitivnemu potencialu za spodbujanje druž-
            bene harmonije. Prav tako pa izpostavlja, da se da z glasbo zaradi njene
            moči čustvenega vplivanja tudi manipulirati (Higgins, 2018).


                 Etika v glasbenem izobraževanju
            Kot je bilo že omenjeno, je bilo kar nekaj pozornosti namenjene etičnim
            dilemam v glasbenoizobraževalnem okolju. Primarno vodilo glasbene-
            ga izobraževanja naj bi bilo zagotavljanje celostnega blagostanja učencev
            (Habe, 2020) in s tem tudi sledenje etičnim načelom ravnanja z glasbo.
            V skladu s tem poučevanje v glasbeni umetnosti vključuje široko pale-
            to etičnih odgovornosti, ki so vključene v izobraževanja učiteljev glas-
            be, v učnih načrtih ali praksah odgovornosti (Regelski, 2012). Regelski
            (2012) izpostavlja potrebo po usmerjanju bodočih učiteljev glasbe v smis-
            lu altruističnejše usmeritve, kar izhaja iz sprejetja dejstva, da je poučeva-
            nje glasbe pomoč in je zato po svoji naravi etično prizadevanje, prav tako
            pa lahko o trajnostnem poučevanju govorimo le takrat, ko in če ga razu-
            memo ter obravnavamo kot prakso. Glasbeni pedagogi imajo po njego-
            vem mnenju etično dolžnost ali celo obveznost, da opravljajo življenjsko
            pomembno poslanstvo, ki posledično vpliva na življenja učencev. Druge
            dolžnosti, ki temeljijo na dolžnosti etike, izhajajo iz pravic, ki jih na sploš-
            no priznavajo drugi poklici pomoči: npr. merilo »ne škodovati«, pravica
            do poštene in pravične obravnave, svoboda izražanja ipd. Po drugi stra-
            ni pa »aplikativni« vidik uporabne etike vedno vključuje pragmatična me-
            rila. Za pragmatizem se vrednost ali vrednost »stvari« ali dejanja vidi v
            praktični razliki, ki se kaže v etičnem jeziku in v koristnih posledicah do-
            ločene raziskave za družbeno okolje. Tako je vseh pet zgoraj obravnava-
            nih etičnih načel odvisnih od pragmatičnih posledic; od uvajanja učencev
            v glasbeno življenje preko izbir, stališč, dispozicij, vrednot in glasbenih
            spretnosti, ki jim omogočajo dobro življenje v prepletu z glasbo. Glasba
            v izobraževalnem procesu ponuja ravno to – oblikovanje celostnega ra-
            zvoja učenca na strukturiran in načrtovan način (Denac idr., 2002; Habe,
            2020; Sicherl Kafol, 2001). Poučevanje glasbe je v bistvu etično prizadeva-
            nje. Uporabno etiko bi bilo treba v strokovnem izobraževanju vseh na po-
            dročju glasbene umetnosti bolje implementirati.


                                                                              409
   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416